עוד כותרות מובילות

נושאים מעניינים

גמילה מהי ומתי הזמן הנכון להתחיל?

גמילה מהי ומתי הזמן הנכון להתחיל? אז איך בכל זאת יודעים שאפשר להתחיל? באיזה גיל מומלץ להתחיל? ומה נצפה לראות אצל ילד שבשל להתחיל תהליך?
גמילה הזמן הנכון להתחיל

תוכן עניינים

תהליך זה טומן בחובו המון ערכים חשובים שהילד מרוויח בנוסף לשליטה על הסוגרים ומסמל את אחד מאבני הדרך החשובות והמשמעותיות שהילד חווה בדרך אל העצמאות שלו ומקרב אותו לעולם המבוגרים.

מאת: מאיה קרס\ "מאיהל'ה- הורות בליווי אישי"

פעמים רבות פונים אליי הורים ואומרים שהילד שלהם מוכן לגמילה. וכשאני שואלת אותם איך הם יודעים ומה הסימנים, הם עונים שהילד מודיע על כך שעושה צרכים או שמבקש לשבת בשירותים או בסיר כמו אחיו/חבריו. אז זה נכון, המודעות של הילד לצרכיו או הרצון/ חיקוי של סביבתו וההתעניינות שלו באסלה היא חשובה ויכולה לעזור ולקדם את תהליך הגמילה. אך סימנים אלו כשלעצמם אינם בהכרח אלו שמראים על בשלות לגמילה. אז איך בכל זאת יודעים שאפשר להתחיל? באיזה גיל מומלץ להתחיל? ומה נצפה לראות אצל ילד שבשל להתחיל תהליך?

ישנן מספר גישות בנושא:

יש משפחות שמגיל לידה לא שמות לתינוק טיטול או משלבות עם/ בלי ועובדות בשיטת הקשב לילד– בכל פעם שהמבוגר מרגיש שהתינוק צריך להתפנות ע"פ סימנים שעושה (בכי, המהום וכו') ניגש אתו לכיור/אסלה ומסמן לו לעשות. הגישה נובעת מהאמונה שילד מיום היוולדו נולד עם שליטה בסוגרים וכאשר אנו שמים לו טיטול, אנחנו בעצם הופכים את השליטה לחוסר שליטה ומודעות לצרכים. גישה זו מתאימה בד"כ לילדים ששוהים בבית עם האם/אב/מטפלת שמאמינים בגישה ונמצאים בקשב לנושא לאורך היממה.

אם כך, הזמן המתאים לתחילת תהליך גמילה הוא בין הגילאים 1.8 ועד 2.4 לכל היותר. בד"כ בין הגילאים הנ"ל יש כבר מודעות לגוף ולצרכים ויכולת פיזית לשלוט בסוגרים ולקחת חלק פעיל בתהליך של גמילה. בין הגילאים הללו סביר להניח שתהיה גם פחות התנגדות וברגע שיבינו את העניין יחד עם תמיכה נכונה מצד הסביבה יצליחו להשיג שליטה מלאה על הסוגרים.

התהליך עצמו אורך מספר חודשים, הכוונה לשליטה ומודעות מלאה בלילה וביום. ההורה מחליט מתי להתחיל את התהליך ובהתחלה האחריות והיוזמה מגיעה מצדו עד אשר בהדרגה האחריות עוברת אל הילד.

חשוב להדגיש

ההורה הוא היוזם של תחילת התהליך, אך השליטה על הסוגרים לא תלויה בנו, היא של הילד בלבד. לכן לפני הכול חשוב שההורה עצמו יהיה מוכן לתהליך וייקח בחשבון שבניגוד לשאר השינויים והמעברים שהילד עובר כגון- גמילה מהנקה, מעבר למזון מוצק, כניסה לגן חדש ועוד, התהליך הזה תלוי כולו בילד. תפקידנו לעזור לו לעבור אותו ע"י יצירת תנאים מתאימים, ליווי ותמיכה ותגובות מותאמות במהלך התהליך.

מכיוון שכך, זה הופך את עניין הגמילה לאחד התהליכים הקשים בשנים הראשונות של הילד, אך עם זאת תהליך זה טומן בחובו המון ערכים חשובים שהילד מרוויח בנוסף לשליטה על הסוגרים ומסמל את אחד מאבני הדרך החשובות והמשמעותיות שהילד חווה בדרך אל העצמאות שלו ומקרב אותו לעולם המבוגרים.
התהליך חושף את הילד מחד להתמודדות עם קושי ואכזבה, דחיית סיפוק והחלפתו באחר, תחושה של אי נחת כחלק מהמציאות ואתגר הדורש מאמץ והתמדה. מאידך כאשר הילד מצליח ולומד לשלוט בסוגרים, תחושות אלו הופכות אותו בטוח יותר בעצמו ומחזקות אותו לקראת שלבי הגמילה הבאים בהתפתחותו.
הרווח הנוסף והחשוב מהתהליך הוא ביסוס מערכת היחסים של הילד עם הוריו ורכישת ביטחון בעצמו ובגופו, יחד עם תחושה של סיפוק והצלחה לראשונה בחייו.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך​

בעיות פוריות

בעיות פוריות – כל מה שרצית לדעת על פוריות

מה הגורמים העיקריים לבעיות פוריות בקרב גברים ונשים? זוגות רבים ברחבי העולם סובלים מבעיות שונות המונעות מהם להביא ילדים לעולם. למרות שהסטיגמה הרווחת היא כי הבעיה נובעת בדרך כלל מהאישה, מחקרים מראים לנו שבעיות פוריות קיימות שווה בשווה בין גברים ונשים. בעשרים אחוז מהמקרים, שני בני הזוג סובלים מבעיות המונעות מהם להיכנס להריון.

לנשום

אתמול החלטתי לנשום

אתמול החלטתי לנשום, בדרך כלל היום נפתח ונגמר באותה נשימה, קמים בבוקר ובערב נרדמים בסלון כאילו הייתה סופת הוריקן בבית, אבל אתמול נשמתי, שניה לפני שנכנסתי לקחת את הילדה מחמותי, כן כן נשמתי ועוד פעם,

כשילד פוחד

אמאל'ה איזה פחד! איך נעזור לילדים להתמודד עם פחד?

אלא שפחדים רבים אין להם סיבה הגיונית – הפחדים הלא רציונליים. בגיל הילדות הפחדים האלה שכיחים יותר בגלל הדמיון המפותח. ועם זאת, עם יד על הלב, גם לנו המבוגרים יש פחדים כאלה לא רציונליים, כמו פחד מג'וקים ועוד בעלי חיים חפים מפשע.

גמילה מחיתולים והקשר בטמפרמנט של הילד

לקראת תחילת תהליך הגמילה וכחלק מההכנה הנפשית שלנו ההורים לתהליך הגמילה שטומן בחובו התמודדות רגשית וגם פיזית לא פשוטה, אני מציעה שכל הורה יעצור ויחשוב רגע איך עד היום הגיב הילד שלו למצבים חדשים/מעברים/שינויים בהם נתקל בחייו

לקראת הלידה – מתוסים ואמת

סביר להניח, את חשופה לתכניות טלויזיה וסרטים שמראים את הלידה בצורה מאד ספציפית… 
שנבדוק מה מהמידע שנראה ברור כל כך בטלויזיה ובכלל הוא אמיתי, ומה בכלל לא?