עוד כותרות מובילות

נושאים מעניינים

גמילה מחיתולים והקשר בטמפרמנט של הילד

לקראת תחילת תהליך הגמילה וכחלק מההכנה הנפשית שלנו ההורים לתהליך הגמילה שטומן בחובו התמודדות רגשית וגם פיזית לא פשוטה, אני מציעה שכל הורה יעצור ויחשוב רגע איך עד היום הגיב הילד שלו למצבים חדשים/מעברים/שינויים בהם נתקל בחייו

תוכן עניינים

ילדים עם טמפרמנט “קשה”, בד“כ ילדים אלו לא ירצו לפספס שום פעילות ויעדיפו להתאפק או לעשות בתחתונים עם/בלי מודעות העיקר שיישארו בעניינים. לכן נדאג להזמין את הילד בתחילת התהליך לפני/אחרי כל פעילות ולא בתוכה, כך לא תיווצר התנגדות. עם הזמן וכשהאחריות תעבור אל הילד- הוא יבחר אם הוא מסוגל להתאפק עד שתיגמר הפעילות או שהוא עוצר, ניגש וחוזר לשחק.

]מאת: מאיה קרס\ "מאיהל'ה- הורות בליווי אישי"

לקראת תחילת תהליך הגמילה וכחלק מההכנה הנפשית שלנו ההורים לתהליך הגמילה שטומן בחובו התמודדות רגשית וגם פיזית לא פשוטה, אני מציעה שכל הורה יעצור ויחשוב רגע איך עד היום הגיב הילד שלו למצבים חדשים/מעברים/שינויים בהם נתקל בחייו-

  • כאשר הוא התחיל לאכול מוצקים- כיצד הגיב לטעימות הראשונות, האם הגיב בהתלהבות ובשמחה, האם פתח את הפה לעוד, האם נרתע, בכה התנגד? כמה זמן לקח לו עד שהתרגל לטעם ולמרקם?
  • כאשר נכנס למסגרת בפעם הראשונה (מטפלת/גן)- כמה זמן לקח לו להתרגל לדמויות החדשות? כיצד הגיב אליהן? כיצד זה השפיע על מהלך היום שלו? וכמה זמן לקח לו להסתגל למצב החדש?
  • בחיי היומיום- כיצד מגיב לשינויים בתוך סדר היום? כיצד מגיב לצעצוע חדש? לדמויות שלא מכיר? האם דפוסי השינה והאכילה שלו קבועים או משתנים? ואיך הייתם מתארים את המצב רוח הכללי של הילד

מענה על השאלות הללו, יכול להקל עלינו ההורים לקראת תחילת התהליך. ברגע שנזהה את הטמפרמנט של הילד שלנו וניקח אותו בחשבון נוכל להבין טוב יותר אותו ואת צרכיו, להכיר את המניעים להתנהגותו ולנבא מראש את תגובותיו הצפויות במצבים מסוימים וכך נוכל לסייע לו להתמודד ונתאים את התנהגותנו אליו מבלי לחוש כלפיו אכזבה או כעס מהתנהגותו במהלך התהליך.

כל ילד נולד עם טמפרמנט משלו וכל הורה יודע כיצד מתנהג ילדו במצבים השונים ועדיין שזה מגיע לתהליך הגמילה, הרבה פעמים אנחנו שוכחים לבדוק את מכלול ההתנהגויות של הילד ומצפים שהתהליך ילך חלק ומהר מבלי להתחשב בכל הגורמים המשפיעים על התהליך. לכן גם אם הילד הראה מוכנות ובשלות לתהליך וגם אם הוא נמצא בגיל המתאים, אין זה אומר שזה יבוא לידי ביטוי בצורה שבה אנו מצפים בתהליך עצמו.

כלומר, יכול להיות שהילד אכן מוכן ובשל אך עדיין ייקח לו זמן לקבל ולהפנים את השינוי והתהליך יימשך מספר חודשים או לחילופין יכול להיות ילד שהתחילו אתו בגיל צעיר יחסית או לא היה מספיק בשל ולמרות זאת התהליך שלו יהיה קצר יותר בסופו של דבר.

פירוש הדבר הוא- שאין הבשלות או הגיל קשורים באופן גורף ובצורה ישירה למשך הזמן שלוקח לילד להגיע לשליטה מלאה בסוגרים אלא כל המכלול של הדברים יחד הוא זה שישפיע או שיכול לנבא לנו כיצד ייראה התהליך וכמה זמן הוא ייקח. לכן כאשר אנו מתחילים תהליך גמילה, ניקח בחשבון את תגובותיו של הילד לתהליך ע"פ הטמפרמנט שלו ונכבד את הקצב שלו והזמן שהוא זקוק לו בכדי להפנים ולקבל את השינוי אותו הוא חווה.

לתהליך הגמילה אין "קו סיום" אחד, זה תהליך וכמו כל תהליך ולמידה חדשה זה לוקח זמן. לאחד ייקח יותר ולשני פחות ואצל שניהם זה לגיטימי וטבעי ולכן עלינו ההורים להיות שם בשבילם- ללוות, לכוון ובעיקר לכבד- את הילד שלנו והקצב האישי שלו הוא זקוק כדי לשחרר את השליטה על הגוף שלו מצד אחד (הכוונה ליציאות) וללמוד שליטה בסוגרים שלו מצד שני (השליטה על השרירים הללו וההבנה מתי לשחרר והיכן).

ניקח לדוגמא- ילדים עם טמפרמנט "קשה", בד“כ ילדים אלו לא ירצו לפספס שום פעילות ויעדיפו להתאפק או לעשות בתחתונים עם/בלי מודעות העיקר שיישארו בעניינים. לכן נדאג להזמין את הילד בתחילת התהליך לפני/אחרי כל פעילות ולא בתוכה, כך לא תיווצר התנגדות. עם הזמן וכשהאחריות תעבור אל הילד- הוא יבחר אם הוא מסוגל להתאפק עד שתיגמר הפעילות או שהוא עוצר, ניגש וחוזר לשחק.

לנו ההורים זה יכול להיראות כאילו הילד עושה את זה בכוונה, אך אם נבין שזה בעצם שייך אליו ולא אלינו ושההתנהגות נובעת מצורך אמיתי שלו- במקרה הזה להמשיך לשחק ללא הפרעה. נוכל לדעת בפעם הבאה כיצד לפעול בצורה שתתאים לו למשל – ע"י הכנה והזמנה מראש טרם תחילת הפעילות. עדיין- אין זה אומר שזה ייפתר ביום אחד, אך לפחות נוכל להבין את פשר התנהגותו של הילד מבלי שיתעוררו בנו רגשות שליליים כלפיו בתהליך.

לסיכום –  אם נגיע לתהליך הגמילה עם ההבנה שהטמפרמנט משפיע על איך שיתנהל התהליך אז זה גם יאפשר לנו לקבל בהבנה את הזמן שדרוש לכל ילד באשר הוא ללמוד לשלוט בסוגרים (ואז לא נרגיש רע שהילד של השכנה נגמל תוך כמה ימים) וגם לא נתעסק במהלך התהליך בשאלה- האם הילד היה בשל לתהליך? האם התחלנו מוקדם? האם להחזיר טיטול?.. השילוב בין כל הגורמים הוא שישפיע על התהליך כולו. לאחד ילך יותר בקלות והוא יעשה את זה מהר יותר ולשני ייקח יותר זמן, אבל בכל מקרה כל הילדים ילמדו בסופו של דבר לשלוט בסוגרים.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך​

לוקחת את הבן שלי

אני לוקחת את הבן שלי להרפתקה במוזיאון

בתור חובבת אמנות אני לוקחת את הבן שלי, שיכונה להלן הגוזל (למרות שהוא כבר בן 10) לכל תערוכה מעניינת שאני יכולה למצוא. טוב – לא לכל, אבל בהחלט לא נרתעת אפילו לנסוע לכל מיני מקומות שונים ומרוחקים (ואני שונאת לנהוג) כדי שאוכל לראות בעצמי ולהראות לו דברים שווים.

בדיקות הריון

אילו בדיקות צריך לעשות לפני הריון?

מהרגע שהתבשרנו שאנו בהריון הדבר היחיד המשתווה בעוצמתו לשמחה היא הדאגה לגבי עתידו של התינוק/ת העתידיים. למזלנו אנחנו חיים בתקופה שבה ניתן לבדוק ולמזער את הסיכונים האפשריים למינימום ההכרחי.

שקרים אצל ילדים

שקרים אצל ילדים

התמודדות עם אמירת אמת לא נעימה, הינה היכולת של ילדינו לומר באומץ את אשר קרה ולהתמודד עם תחושת אכזבה מעצמו ומצד הוריו/החברה. וכן, להתמודד עם תוצאות מעשיו.