עוד כותרות מובילות

נושאים מעניינים

הורים לילדים עם נכות

אחד הגורמים החשובים בסביבתו של ילד בעל נכות הם הוריו. התמודדות ההורים לילד הסובל מנכות היא התמודדות מורכבת מעבר למה שדורשת הורות "רגילה" שגם היא דבר לא פשוט. מורכבות המתמקדת בילד עצמו, בקשר בין ההורים, באחים ואיך הילד מתקבל במשפחתו ובסביבתו.
הורים לילדים עם נכות

תוכן עניינים

כאשר ההורים מתבשרים שהילד שלהם הוא ילד הסובל מנכות הם מוצפים רגשית, חווים רגשות שליליים כמו: אכזבה, תסכול, בושה, אשמה, חרדה וכעס ומנסים לעכל מה בושר להם כרגע.

אחד הגורמים החשובים בסביבתו של ילד בעל נכות הם הוריו. התמודדות ההורים לילד הסובל מנכות היא התמודדות מורכבת מעבר למה שדורשת הורות  "רגילה" שגם היא דבר לא פשוט. מורכבות המתמקדת בילד עצמו, בקשר בין ההורים, באחים ואיך הילד מתקבל במשפחתו ובסביבתו.
במאמר זה  ננסה לתאר מה חשים הורים המתבשרים שילדם הוא ילד הסובל מנכות, כיצד הם מתמודדים ומה תפקידם בטיפול בילדם.

מה הם מאפייני ההורות לילדים הסובלים מנכות?

ההורות לילד הסובל מנכות הינה סיטואציה מורכבת, הכוללת בתוכה היבטים השונים מהורות לילד אשר אינו סובל מנכות. עם צבירת הידע והתפתחות ההבנה בנושא הנכות, ניתן מקום רב יותר להסתגלות הסביבתית של הילד הסובל מנכות, ומתוך כך יש כיום דגש רב על המסגרת ההורית וההשלכות שיש למצב זה על מערכת היחסים בין האב והאם לבין הילד הסובל מנכות, וכן בין האב והאם לבין עצמם. תגובת ההורים ללידת ילד חריג מושפעת ממצבם הנפשי  של ההורים קודם לכן.

המשמעות שהם יתנו למצב תושפע מגורמים סביבתיים שונים  ובעיקר אנשים קרובים כגון בני משפחה וחברים, אולם נמצא כי, באופן כללי, הורים החווים לידה של ילד בעל נכות התפתחותית יחוו בדרך כלל רמות גבוהות יותר של סטרס ותסכול בהשוואה להורים שאין להם ילד בעל נכות.

כיצד מתמודדים הורים עם הבשורה על כך שילדם נכה?

כאשר ההורים מתבשרים שהילד שלהם הוא ילד הסובל מנכות הם מוצפים רגשית, חווים רגשות שליליים כמו: אכזבה, תסכול, בושה, אשמה, חרדה וכעס ומנסים לעכל מה בושר להם כרגע. ההורים עוברים טראומה קשה עם קבלת הידיעה. ישנם שלוש סוגי טראומה עיקריות:
1 . טראומת השינוי – טראומת זאת נובעת מכך שהתחולל אירוע פתאומי בחיי ההורה והוא מבין שלאירוע הזה תהיינה משמעויות מרחיקות לכת לשארית חייו.. ציפיותיו של ההורה מילדו מתנפצות והוא צריך למצוא את הכח הפנימי לשנות תפיסה.

2 .טראומה בערכים אישיים – לאחר עיכול הידיעה על ההורים להתמודד עם חוויות
יום יומיות לא פשוטות של גידול הילד הנכה. הורים רבים נמצאים בהכחשה ומנסים לגדל את הילד כשם שמגדלים ילד בריא מתוך מחשבה "אני לא אגדל את הילד שלי כמו נכה מסכן"  ההורים חשים אשמה, בושה, כישלון ומתקשים לדבר על הילד שלהם ועל הקושי שלו ולעתים מתעלמים מהטיפול המיוחד שהילד צריך..

3 .טראומת המציאות – זוהי  טראומה הקשורה לקושי הנפשי, הכלכלי והפיזי בגידול ילד הסובל מנכות, הכולל
גם את הקושי הביורוקרטי כמו המוסד לביטוח לאומי, וועדות שונות  והשגת טיפול מתאים כמו מסייעות ומרפאים יקרים שונים.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך​

משפחתון

איך בוחרים משפחתון לתינוק שלך?

את כבר חוזרת למקום העבודה שלך, צריכה לחשוב, ולבדוק, ולהחליט, בזמן כל כך קצר כשהוא עדיין כל כך קטן, איזה משפחתון ראוי לשמור עליו, לטפל בו, ולספק לו את צרכיו.