עוד כותרות מובילות

נושאים מעניינים

מתלבטת איך ללדת? המדריך המלא

שואלות כיצד ללדת, אך זו לא תמיד ההחלטה שלהן כיצד הלידה תתבצע. בהרבה מהמקרים הנסיבות יוצרות את המציאות. כנסו ותקבלו את כל התשובות
שבוע 22

תוכן עניינים

כל הנשים ההריוניות שואלות את עצמן כיצד ללדת, אך זו לא תמיד ההחלטה שלהן כיצד הלידה תתבצע. בהרבה מהמקרים הנסיבות יוצרות את המציאות. אם זאת, האשה היא חלק בלתי נפרד מתהליך זה והיא לוקחת חלק פעיל מאוד בקבלת ההחלטות ע"מ שתוכל להרגיש בנוח לקראת בואו של התינוק שלה לאוויר העולם.

לידה עם אפידורל

האפידורל הוא בעצם זריקה של חומר שממטרתו להרדים את פלג הגוף התחתון ובכך לצמצם את כאבי הצירים. האפידורל אומנם מקטין את הכאב הצירים, אך עדיין מאפשר ליולדת לבצע את הלחיצות הדרושות, על היולדת להיות קשובה מאוד למיילד ולבצע לחיצות לפי הנחייתו גם האם היא אינה מרגישה את הצירים. הרבה מאוד מהנשים מקבלות החלטה לקחת אפידורל הרבה לפני שהן מגיעות לחדר היולדות וחלקן מעדיפות לחכות עם זה קצת ולקבל החלטה על הזריקה רק שירגישו שאינן יכולות להתמודד עם הכאבים. חשוב לקחת בחשבון שלאפידורל ישנן גם חסרונות כגון: שיתוק חלקי לזמן מה ולהיחלשות של השרירים. עם זאת, אפידורל היא השיטה הנפוצה ביותר בקרב נשים הרות ונחשבת מאוד בטוחה עבור האשה והעובר.

Epiduraldiagram
זריקת אפידורל

אחת השאלות המרכזיות בנודע לזריקה של האפידורל, היא "עד מתי ניתן יהיה לבצע אותה? ומהו הזמן הטוב ביותר לקבל אפידורל?". ההחלטה לגבי העיתוי מתקבלת על ידי הרופאים וזאת לאחר שבצעו בדיקת מוניטור ווידוא את הצירים. זריקת אפידורל לפני הזמן עלולה להאריך את הלידה, ולעומת זאת גם זריקה מאוחרת אינה רעיון טוב מאחר והשפעתה לוקחת בערך 30 דקות. זריקת האפידורל אינה פועלת כתרופת קסם, מאחר וישנו הזמן שלפני הזריקה בו האשה תרגיש את כאבי הצירים עד שיתחיל לפעול בצורה מלאה.

ברגע שהתקבלה ההחלטה על זריקת האפידורל, יגיע הרופא המרדים ויבצע את התהליך. הזריקה מתבצעת כאשר גב היולדת פונה עליו והיא נמצאת בתנוחת קיפול עוברית (ברכיים לכיוון החזה). מאחר והזיקה הזרת אינה נעימה, יבצע המרדים אלחוש מקומי בכדי להקל על הכאב. מחט המזרק אמורה לחדור אל החלק התחתון של עמוד השדרה אשר דרכה תוחדר צינורית דקה מאוד שממנה יוזרק חומר ההרדמה שמטרתו להפחית את תחושת הכאב מחלק הגוף התחתון אל המוח. בסיום ההזרקה יוציא הרופא את המחט אך לא את הצינורית שתאפשר הכנסת כמות חומר נוספת במידת הצורך. חשוב לציין שמרגע מתן האפידורל, לא תהיה אפשרות ליולדת ללכת ולכן יוצמד עליה קטטר לצורך השתנה. צינורית האפידורל תוסר בגופה של ההריונית רק כשעתיים לאחר הלידה. גם לחומר ההרדמה לוקח זמן להתפוגג מהגוף וצריך לקחת זאת בחשבון.

לידה טבעית

הלידה הטבעית לא מתייחסת רק ללידה ללא חומר מרדים אלה גם לתנוחת הלידה אותה היולדת בוחרת. עד לשנים האחרונות לידה על הגב הייתה הנוחה ביותר עבור הרופאים, אך כיום ניתן יהיה לאשה ללדת בכריעה או אפילו עמידה עם כיפוף בכדי שתרגיש נוח יותר ובכדי לעזור במעבר העובר אל צוואר הרחם בדרכו החוצה. במידה ואינך יודעת מה היא התנוחה הטובה ביותר עבורך, תוכלי להתייעץ עם הדולה שלך (מדריכת הלידה) ולקבל החלטה זאת יחד. הדולה גם תוכל לסייע לך בעיסוי,נשימות שיאצו ודמיון מודרך בכדי להרגיע אותך כמה שאפשר.

כדאי מאוד יהיה לשתף את היולדת בבחירה שלך ולהשתמש בעזרים שבית החולים מציע על מנת להקל על עצמך (כדור פזיו, כיסא פרסה ועוד). חלק מבתי החולים יכולים גם להכין לך אמבטיה עם מים חמים שיכולים להקל על הכאב ולהרגיע אותך, ובנוסף ישנם חדרי לידה עם חבלים התלויים מהתקרה שבהם ניתן לאחוז וזאת במטרה להרחיב את בית החזה לשיפור הנשימות שלך.

לידה באמצעות מכשירים (ואקום או מלקחיים)

לידת מכשירים מתבצעת לאחר החלטת הרופא בכדי לסייע להליך הלידה במידה וישנן קשיים כלשהם לדוגמה לחיצות חלשות מידי ועוד.

  • כאשר הלידה לוקחת יותר זמן מהצפוי
  • עקב שינויים לא תקינים במוניטור ובכדי לשמור על בריאות העובר
  • מצב בריאותי לא תקין של היולדת כגון קשיי נשימה ושינוי בלחץ הדם
  • כאשר היולדת נשארת ללא אנרגיה ואינה יכולה ללחוץ יותר

במידה ואחד מהמצבים האלה מתרחש, יהיה על הרופא לקבל החלטה על לידת מכשירים, כמובן שלפני כן יהיה עליו לבדוק את מיקום העובר בתעלה. אז יוחלט באיזה מכשיר להשתמש.
המלקחיים המשמשים לשליפה של הראש החוצה או באמצעות מכשיר הוואקום בעל כיפת סיליקון שמטרתו לשאוב את הראש וגוף החוצה.(קיום נהוג יותר להשתמש במכשיר הוואקום על השימוש במלקחיים). השימוש במכשירים אומנם נשמע מפחיד, אך הכוח שמופעל על התינוק בכל אחת מהמכשירים הללו הוא קטן מאוד. לפעמיים ישנם סימנים קטנים על התינוק שחולפים כעבור כמה ימים. יש לציין שלידת מכשיר אינה תמיד מצליחה ולכן השלב הבאה הוא ניתוח קיסרי.

ניתוח קיסרי

כביכול הדרך הכי פחות מומלצת, אבל לעתים קרובות היא פשוט בלתי נמנעת. בחלק מהמקרים עקב בעיות בריאות תהיה היולדת מוכנה מראש לתאריך הניתוח הקיסרי שלה ובחלק מהמקרים ביולדת תתחיל בלידה רגילה שתסתיים בניתוח קיסרי וזאת בעקבות סיבוכים בזמן הלידה. רוב הניתוחים מתבצעים תחת הרדמה חלקית כך שהיולדת ערה בכל התהליך ותוכל לשמוע את בכי התינוק שייצא החוצה. הניתוח עצמו מתבצע על ידי חיתוך רוחבי בחלק התחתון של הבטן ומשם ישאבו את מי השפיר והתינוק ייצא אל האוויר העולם. לאחר הוצאת התינוק, האם והאב יקבלו רגע קטן עם תינוקם לפני שהרופאים ימשיכו בהליך הניתוח עם הוצאת השליה ותפירה של הבטן התחתונה בחוט נמס.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך​

עצמאות אצל ילדים

כיצד מגדלים ילדים לעצמאות?

התמודדות עם אמירת אמת לא נעימה, הינה היכולת של ילדינו לומר באומץ את אשר קרה ולהתמודד עם תחושת אכזבה מעצמו ומצד הוריו/החברה. וכן, להתמודד עם תוצאות מעשיו.

קשר קרוב בין ילדיכם

איך לעזור וליצור קשר קרוב בין ילדיכם – "הֵיֶה לי חבר, הֵיֶה לי אח"

כמה זה מחמם את הלב לראות שני אחים או יותר מבלים יחד, קרובים ואוהבים. להגיע למצב הזה, שבו יש הרמוניה בין האחים הוא כנראה החלום הרטוב של כל זוג הורים שחושבים על ילד נוסף, וגם אצל כאלו שכבר יש להם שני ילדים או יותר. הבעיה היא שלא תמיד פשוט להגיע למצב הזה.

פליילסט לנשים בהריון

מוסיקה עשויה להרגיע את הנפש של התינוק, אפילו לפני הלידה. קולה של אמא יכול להיות כל תינוק צריך לשמוע.