עוד כותרות מובילות

נושאים מעניינים

אני לבד – על עצמאות פעוטות ולמה זה חשוב

חשוב לזכור, לפעמים קצת קשה לנו לשחרר או להאמין שהפעוט הקטן שלכם כבר גדל ומסוגל. אך העצמאות של הילדים שלנו טובה וחשובה לא רק להם אלא גם לנו. ככל שהילד מסוגל יותר לבד, זה בסופו של דבר חוסך לנו זמן אותו אפשר להקדיש לזמן איכות עם הילדים או עם בן/ת הזוג, למטלות הבית או פשוט למנוחה.
עצמאות פעוטות

תוכן עניינים

ממש כמו סיפור ההקמה של המדינה שלנו, שחוגגת 70 שנות עצמאות, גם העצמאות של הילדים שלנו הרבה פעמים מתחילה במלחמה – מלחמת השחרור.

אם אתם הורים לילדים בני שנתיים-שלוש, אתם בטח מכירים את זה. את הצעקה והדרישה הזו – ״אני לבד!״. ומה קורה אם לא נותנים לבד? תסכול, בכי וחוסר רצון לשתף פעולה – מלחמה. מלחמה שהיא מתסכלת ומתישה לשני הצדדים. ההורים מתוסכלים ועצבניים – הם רק ניסו לעזור איפה שהילד לא יכול, אולי ניסו לחסוך בזמן כי עכשיו אנחנו ממהרים או כי הם פשוט נורא עייפים, והילדים מתוסכלים ועצבניים שלא נתנו להם, לא אפשרו להם ולקחו להם את העצמאות.

ממש כמו סיפור ההקמה של המדינה שלנו, שחוגגת 70 שנות עצמאות, גם העצמאות של הילדים שלנו הרבה פעמים מתחילה במלחמה – מלחמת השחרור.

לנו, כהורים, זה הרבה פעמים לא פשוט, לאפשר לילדינו את כל העצמאות הזו. לפעמים אנחנו חודשים או דואגים, לפעמים לא מספיק סבלניים ולפעמים פשוט לא מאמינים שהם מסוגלים – כי עד עכשיו היו כל כך קטנים ולא הצליחו.

ברגע שאנחנו לא מאפשרים לילדינו להתנסות (מכל סיבה שהיא) אנחנו לא רק נורא מתסכלים ומעצבנים אותם, אלא גם מעכבים את התפתחות העצמאות שלהם ומערערים את ביטחונם העצמי, כי אם אמא/אבא לא מאמינים שאני יכול, אז כנראה שבאמת אני לא יכול. כאשר אנחנו לא מאפשרים באופן קבוע לילדים להתנסות יהיו ילדים שימשיכו להתעקש ולדרוש, אך יהיו כאלה שיהפכו לתלותיים ואז גם כשנרצה שינסו, הם יוותרו מהר ויפחדו לנסות לבד.

ומה אם הילד מבקש לעשות לבד משהו מסוכן או משהו שאנחנו משוכנעים שלא יצליח לבד?

נחלק את התשובה לשתיים, בהתאם לשני המקרים. כאשר הפעוט מבקש לעשות משהו מסוכן באופן אובייקטיבי (לקפוץ ממקום גבוה, להתעסק עם חשמל וכו׳) – כמובן שלא נרשה. האחריות שלנו כהורים היא כמובן גם להציב גבולות ולשמור על בטיחות ילדינו. אם הילד יבקש לעשות משהו שהוא לא מסוכן לכולם אלא רק אנחנו חוששים בגלל גילו הצעיר (כמו שימוש במזלג, טיפוס בסולם בגן המשחקים וכו׳) – כדאי לתת לו להתנסות אך להשגיח באופן צמוד – להיות קרובים ומוכנים למה שעלול להתרחש.

לפני שאתם מחליטים לתת לפעוט שלכם להתנסות, חשוב להסביר לו איך להיזהר ומהי הסכנה על מנת לאפשר לו לגלות אחריות. כמובן, אם אתם מרגישים שהילד באמת לא מסוגל לפעולה ושהסכנה היא ממשית, לא כדאי לאפשר לו להתנסות מיד בפעולה המסוכנת אלא אולי להתחיל בפועלה דומה, אך פחות מסוכנת כמו שימוש במזלג פלסטיק של ילדים או טיפוס בסולם נמוך יותר בגן המשחקים.

במקרה בו הילד רוצה לנסות משהו שהוא מעבר למסוגלות שלו ואינו מסוכן כמובן שניתן לאפשר לו אך אפשר להקדים ולומר שזו פעולה מורכבת ושניתן לו לנסות אך אם יצטרך עזרה שיבוא לבקש. כשהילד יוותר כדאי להזכיר שזה באמת קשה לבצע את הפעולה הזו ולעודד אותו להמשיך לנסות לפעמים, כדיי לעודד את העצמאות שלו.

חשוב לזכור, לפעמים קצת קשה לנו לשחרר או להאמין שהפעוט הקטן שלכם כבר גדל ומסוגל. אך העצמאות של הילדים שלנו טובה וחשובה לא רק להם אלא גם לנו. ככל שהילד מסוגל יותר לבד, זה בסופו של דבר חוסך לנו זמן אותו אפשר להקדיש לזמן איכות עם הילדים או עם בן/ת הזוג, למטלות הבית או פשוט למנוחה.

דנה אביעד – מנחת הורים לגיל הרך ויועצת זוגית

אתם מוזמנים לעמוד הפייסבוק שלי:

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך​

הורים טפלו בעצמכם, לא בילדים!

ילדים בכל גיל סופגים ומבינים הכול ודינמיקה כזאת בין ההורים על כתפיהם הרכות עלולה ליצור כל מיני בעיות התנהגות או קשיים רגשיים אחרים.