עוד כותרות מובילות

נושאים מעניינים

אבחן לקויות למידה במערכת החינוך בישראל

לקויות למידה הפכו בשנים האחרונות לנושא בוער במערכת החינוך בישראל, מה שמוביל לבלבול בקרב הורים וילדים. לקראת שנת הלימודים החדשה, חיוני לברר את ההיבטים השונים הקשורים בלקויות למידה ואבחנתן. מאמר זה יספק סקירה כללית של לקויות למידה, אבחונן וההערכות השונות הקיימות בישראל.

תוכן עניינים

לקויות למידה הפכו בשנים האחרונות לנושא בוער במערכת החינוך בישראל, מה שמוביל לבלבול בקרב הורים וילדים. לקראת שנת הלימודים החדשה, חיוני לברר את ההיבטים השונים הקשורים בלקויות למידה ואבחנתן. מאמר זה יספק סקירה כללית של לקויות למידה, אבחונן וההערכות השונות הקיימות בישראל.

הבנת לקויות למידה

לקויות למידה הן הפרעות נוירולוגיות הגורמות לקשיים במשימות למידה כגון קריאה, חשבון, כתיבה או עיבוד מידע חזותי/שמיעתי. ילד עם לקות למידה נאבק עם משימות אלה למרות שיש לו אינטליגנציה ממוצעת וללא ליקויים חושיים כמו ראייה או בעיות שמיעה. לקויות אלה אינן דורשות "ריפוי", אך זיהוי מוקדם יכול לסייע לילדים להצליח בבית הספר על ידי מתן מענה לצרכיהם והתגברות על מוגבלותם.

חשיבות אבחון לקויות למידה

אבחון לקויות למידה הוא קריטי כדי לקבוע אם ילד בבית הספר היסודי מתקדם כראוי או חווה קשיים. תהליך האבחון כולל הערכה שיטתית של אסטרטגיות החשיבה ופתרון הבעיות של הילד. זיהוי לקויות למידה יכול לסייע בבניית תוכנית תמיכה לילד, הכוללת הוראה מתקנת, ריפוי בעיסוק, טיפול רגשי, בירור נוירולוגי והדרכת הורים.

מתי הזמן הנכון לאבחון לקויות למידה

לקויות למידה מאובחנות בדרך כלל כאשר הוריו או מוריו של הילד מבחינים בקשיים רגשיים או לימודיים או בפער בין תפקודו של הילד לבין רמת התפקוד הצפויה לגילו. חשוב להכיר בכך שפער יכול להתקיים לא רק בביצועים אקדמיים אלא גם ביכולות קוגניטיביות ורגשיות.

מומלץ לעבור אבחון לקות למידה בסוף כיתה ב' או בתחילת כיתה ג'. בגיל זה, כלי האבחון תקפים ואמינים, וילדים שלא רכשו מיומנויות בסיסיות בשלב זה עשויים להיחשב מחוץ לטווח הנורמלי.

אנשי מקצוע המוסמכים לאבחון לקויות למידה

אנשי מקצוע שיכולים לאבחן לקויות למידה כוללים פסיכולוגים חינוכיים, שיקומיים או קליניים, נוירופסיכולוגים ומאבחנים דידקטיים שעברו הכשרה מיוחדת.

סוגי אבחונים של לקויות למידה

ישנם שני סוגים עיקריים של אבחונים: אבחון דידקטי ואבחון פסיכודידקטי. אבחון פסיכודידקטי נפוץ יותר, שכן הוא בוחן הן יכולות קוגניטיביות והן את השפעת גורמים רגשיים, תוך הכרה בקשר ההדוק בין תפקוד נפשי ואקדמי.

אבחון פסיכודידקטי הכרחי במקרים בהם תפקוד אקדמי נמוך נובע בעיקר מגורמים רגשיים ולא אורגניים. לחילופין, אבחון דידקטי מתמקד במיפוי הקשיים והמיומנויות של הפרט בלמידה, אפיון והערכה של מיומנויות למידה בסיסיות.

בחירת האבחנה הנכונה

לילדים עם קשיים רגשיים או התנהגותיים מומלץ לבצע אבחון פסיכודידקטי. בחטיבת הביניים ובתיכון מועדפת גם אבחנה פסיכודידקטית בשל אופייה המקיף של ההערכה. אם אין קשיים רגשיים או התנהגותיים, במיוחד בבית הספר היסודי, הערכה דידקטית עשויה להיות מתאימה יותר.

שלבים לאחר האבחון

לאחר תהליך האבחון, ההורים והילד מקבלים המלצות בתחום הקוגניטיבי, האקדמי והרגשי. המלצות אלו חיוניות להדרכת הורים ואנשי מקצוע בסיוע לילד להצליח במסגרות שונות. ההמלצות הנגזרות מהאבחון מגוונות ועשויות לכלול הוראה מתקנת, הארכת זמן בבחינות, טיפול רגשי, הדרכת הורים או טיפול משפחתי.

גישת משרד החינוך

משרד החינוך הישראלי יישם רפורמה בשם "ישראל עולה כיתה", השמה דגש רב יותר על חוות הדעת המקצועיות של מורי בתי הספר בקביעת התאמות לתלמידים עם לקויות למידה. בעוד שחלק מההתאמות ניתנות כיום ללא אבחנה רשמית, רבות אחרות עדיין דורשות הערכות מקיפות.

הבנת לקויות הלמידה וסוגי האבחונים השונים הקיימים בישראל חיונית להורים ולאנשי חינוך. זיהוי מוקדם ותמיכה מתאימה יכולים לסייע לילדים עם לקויות למידה להצליח בבית הספר ולפתח חוויות למידה חיוביות. הורים צריכים להתייעץ עם יועצים בבית הספר או אנשי מקצוע כדי לקבוע את סוג האבחון המתאים ביותר עבור הילד שלהם. עם התמיכה וההתאמות הנכונות, ילדים עם לקויות למידה יכולים לשגשג ולממש את מלוא הפוטנציאל שלהם.

מומחים לאבחון לקויות למידה


בתיה קריגר

כהן זמורה רונית

מרחב אישי

כהן אירית היפנוזה ואבחון

פקטור חנה

שת"ל מכון אבחונים פסיכודידקטים

מכון קציר

דקלה פלק

קשר עינב

חיים פינקלמן

הרצשטרק שוש

אמירים המרכז לייעוץ

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך​

הורים משוחררים ילדים משוחררים משפחה מאושרת יותר/ אדל פייבר ואליין מייזליש

הספר הזה כל כך טוב, שברגע שסיימתי אותו התחשק לי להתחיל שוב מהתחלה. הוא משלב בכישרון רב דרכים פרקטיות עם עומק רעיוני. כך שהדרכים אותן הן מציעות, לא מנותקות מהקשרן, וניתן להתאים אותם לכל הורה. כי הרי בסופו של דבר מה שחשוב יותר ממה שאנחנו עושות, הוא מתוך מה אנחנו עושות את זה.

רכישת סמרטפון לילד שלכם

הסמארטפון הראשון שלי

אחרי שנכנעתם והשתכנעתם לרכוש לילד סמארטפון בפעם הראשונה, כי "לכולם כבר יש" (וגם כי חשוב לנו לשמור איתם על קשר), זה הזמן לעשות את כל הבירורים, להשוות ולבחור נכון את הסמארטפון הראשון.

משפחתון

איך בוחרים משפחתון לתינוק שלך?

את כבר חוזרת למקום העבודה שלך, צריכה לחשוב, ולבדוק, ולהחליט, בזמן כל כך קצר כשהוא עדיין כל כך קטן, איזה משפחתון ראוי לשמור עליו, לטפל בו, ולספק לו את צרכיו.