עוד כותרות מובילות

נושאים מעניינים

שימור דם טבורי – מה זה בכלל?

אחת ההחלטות המשמעותיות שעל ההורים לקבל טרם הלידה קשורה לדם הטבורי. האם לתרום לבנק ציבורי, לשמור בבנק פרטי או להשמיד את הדם הטבורי?

תוכן עניינים

"אני לא אגיד למטופלים שלי לא לעשות את זה, אבל אני מציין כי הסיכויים שהם אי פעם ישתמשו בדם טבורי מאוחסן נמוכים מאוד," אומר סטיבן פייג, פרופסור לרפואת ילדים באוניברסיטת קליפורניה.

אחת ההחלטות המשמעותיות שעל ההורים לקבל טרם הלידה קשורה לדם הטבורי. האם לתרום לבנק ציבורי, לשמור בבנק פרטי או להשמיד את הדם הטבורי?

מהו שימור דם טבורי?

שימור דם טבוריבמהלך שימור הדם הטבורי נלקח דם מחבל הטבור בלידה ומאוחסן בחינם בבנק ציבורי המיועד לככל האוכלוסייה או בבנק שימור דם טבורי פרטי תמורת תשלום. הדם הטבורי עשיר בתאי גזע – תאים בעלי יכולת פוטנציאלית להשתנות ולרפא כמעט כל תא אנושי קיים.

ההיגיון מאחורי השימור בבנק פרטי  הוא כי יום אחד תוכלו להשתמש בתאי הגזע כטיפול אם חס וחלילה ילדכם יחלה במחלה קשה. הדם הטבורי יכול גם להיות שימושי עבור אח חולה או קרוב משפחה. בעצם בנקאות פרטית של דם טבורי היא דרך לשימור תאים מצילי חיים שבדרך כלל מושלכים לאחר לידה.

אבל האם בנקאות דם פרטית היכולה לעלות אלפי שקלים שווה את ההשקעה עבור רוב האנשים?

הבנקים הפרטיים טוענים שזהו סוג של " ביטוח" במקרה שילדייך אי פעם יחלו במחלה קשה. עם זאת, הסתדרויות רפואיות רבות ברחבי העולם כמו האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים ו"הארגון האמריקאי למיילדות וגניקולוגיה"  אינם תומכים ברעיון שימור הדם הטבורי ע"י בנקים פרטיים. המומחים אומרים כי הסיכויים להשתמש בתאים הללו קלושים מכדי להצדיק את העלויות הגבוהות.

"אני לא אגיד למטופלים שלי לא לעשות את זה, אבל אני מציין כי הסיכויים שהם אי פעם ישתמשו בדם טבורי מאוחסן נמוכים מאוד," אומר סטיבן פייג, פרופסור לרפואת ילדים באוניברסיטת קליפורניה.

מה הפוטנציאל העתידי האפשרי בתאי גזע?

תאי גזע הם תאים לא בוגרים מה שמאפשר להם לשכפל את עצמם ולכן יש להם פוטנציאל להפוך לסוגים אחרים של תאים. ישנם מספר סוגים של תאי גזע בדם חבל הטבור ומח העצם.

יש אנשים עם מחלות מסוימות – כמו לוקמיה, לימפומה, אנמיה חרמשית ואחרות אשר חלק מהטיפול הניתן בהם כולל הזרקת תאי גזע בכדי לחדש את אספקת הדם שלהם בעזרת תאים חדשים ובריאים. ישנם מחקרים הטוענים כי תאי הגזע יכולים גם לעזור לגוף להתאושש במידה מסוימת מטיפולי סרטן כמו כימותרפיה והקרנות.

מה זה שימור דם טבורי? פרופ' קרסו מסביר

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך​

כשילד פוחד

אמאל'ה איזה פחד! איך נעזור לילדים להתמודד עם פחד?

אלא שפחדים רבים אין להם סיבה הגיונית – הפחדים הלא רציונליים. בגיל הילדות הפחדים האלה שכיחים יותר בגלל הדמיון המפותח. ועם זאת, עם יד על הלב, גם לנו המבוגרים יש פחדים כאלה לא רציונליים, כמו פחד מג'וקים ועוד בעלי חיים חפים מפשע.

איזה תכשיט לרכוש בעבור היולדת הטריה?

סיבת קצף היא אחד הרעיונות הכי כיפיים ומקוריים שתוכלו לבחור לאירוע שלכם. תותח קצף הוא אטרקציה פופולרית היום למסיבות, הן לילדים והן למבוגרים. מסיבות קצף זוכות לצמיחה מדהימה בשנים האחרונות,

אלרגיות אצל ילדים ,וכיצד מזהים אלרגיה אצל ילדים?

אבק, חתולים, בוטנים, מקקים. נשמע כמו אוסף מוזר ולא קשור, אבל לכולם יש מכנה משותף: ילדים יכולים להיות אלרגיים אליהם. אלרגיות הן הגורם העיקרי למחלות בארצות הברית. לחמישים מיליון אמריקאים, כולל מיליוני ילדים, יש סוג של אלרגיה. למעשה, אלרגיות הם הגורם הישיר להחמצת כשני מיליון ימי לימוד מדי שנה.

שלום כיתה א'

מוכנות לכיתה א

אנחנו מנסים לגדל דור שהכל ילך לו "חלק" יותר. לפני לידה של אח או אחות אנחנו קוראים איך להכין את הילד ללידה, קונים ספרים, שרים שירים, נותנים מתנות ועושים הכל כדי להבטיח שהשינוי יהיה קל. כך גם לפני מעבר דירה, וכמובן לפני עליה לכיתה א'- לוקחים אותם למומחים, לקורסים של מוכנות, הולכים לקבל הדרכה איך להכין אותם, הכל במטרה להבטיח שהחוויה תהיה נעימה וקלה.

מתנה ליולדת

טיפים לבחירת מתנה ליולדת

ידה של תינוק היא תמיד אירוע שמצפים לו רבות. כאשר אישה שקרובה אלינו בקרבה משפחתית או חברית יולדת תינוק אנחנו יכולים להרגיש התרגשות גדולה מאוד ואושר שלא יודע גבולות.