עוד כותרות מובילות

נושאים מעניינים

גמילה מחיתולים: מתי כן ומתי לא?

תוכן עניינים

הורים לילדים ראשונים לא תמיד יודעים מתי הוא הזמן הטוב ביותר לגמול את ילדיהם ממוצצים, מחיתולים, מחפצי מעבר ומדברים נוספים שהילדים נקשרים אליהם בשנים הראשונות לחייהם. כדי להקל עליכם את תהליך הגמילה אספנו עבורכם מספר עצות מועילות שיוכלו לסייע לכם ולקטנטנים שלכם להיגמל בהצלחה יתרה!

חשיבותו של חיתול

כאשר תינוק נולד יש צורך לחתל אותו כיוון שאינו מודע לעצמו והוא עושה את צרכיו ברגע שהוא מרגיש צורך לעשותם. הוא עדיין לא מסוגל לשלוט בסוגריים של הגוף ולכן מהיותו תינוק ועד להיותו פעוט בין השנים שנתיים לגיל שלוש הוא עדיין יהיה עם חיתול. חשוב להבין שהחיתול הוא אמצעי נהדר לצרכיו של הילד אך יש צורך להחליף אותו באופן תכוף מכמה סיבות:

  1. הסיבה הראשונה היא משום שהילד נמצא בתוך השתן של עצמו, דבר שמלכתחילה אינו נעים במיוחד, אך בנוסף השהייה בתוך חיתול מלא בשתן יכולה לגרום לתחושות לא נעימות כמו פריחה אצל תינוקות. אם אכן התפתחה פריחה שכזו מומלץ למרוח את המקום שבו היא מופיעה עם משחה מרגיעה. כיום ניתן למצוא מגוון רחב של משחות החתלה אשר יסייעו בהרגעת המקום.
  2. אם התינוק עשה צואה בחיתול, הדבר עלול להוביל לכוויות חמורות בעורו הרגיש. בצואה יש חומציות אשר היא זו הגורמת לכוויות. תינוקות שלא מחליפים להם זמן רב יכולים לקבל כוויות חמורות אשר יתפשטו על כל הישבן ובכל מקום שבו נגעה הצואה.
  3. חשוב להחליף את החיתולים מבחינה היגיינית. תחלופה נמוכה של חיתולים עלולה להוביל לדלקות וזיהומים אצל התינוק.

עונות השנה

ייתכן שאתם חשים שהגיע הזמן לגמול את הפעוט מחיתוליו. שימו לב כי לעונות השנה יש חשיבות אקוטית בתהליך של גמילה מחיתולים. לא מומלץ להתחיל גמילה של פעוטות בעונת החורף. הקור גורם לכולנו ולא רק לפעוטות להטיל שתן באופן תכוף יותר. פעוט קטן שרק לומד לשלוט על סוגריו עלול "לפספס" יותר מפעם אחת בתהליך, רק שבעונת החורף הוא ירגיש אי נעימות גדולה יותר מאשר בקיץ. זאת משום שהוא לבוש בבגדים ארוכים ולעיתים אף בשכבות. כמו כן, אם הוא אכן הטיל שתן על עצמו יהיה לו קר והוא עשוי להתקרר עד שיחליפו לו את הבגדים ובפרט אם לא שמתם לב בגלל הבגדים הארוכים. בנוסף, בלילה כשקר יהיה לו קשה יותר לקום לשירותים וייתכן שאף יתחיל להטיל שתן במיטה, דבר שעלול להתעורר כבעיה גדולה יותר בהמשך והוא עלול להתרגל להרטיב במיטה. גמילה מהרטבה במיטה קשה הרבה יותר מאשר גמילה מחיתולים. פן נוסף שיש להתייחס אליו הוא תחושותיו של הפעוט, אם הוא ירגיש אומלל ומתוסכל במהלך הגמילה בחורף ייתכן כי התהליך יהפוך לממושך, מסורבל וקשה, וייתכן כי הפעוט אף יראה סימנים של רגרסיה. לכן, העונה המומלצת ביותר היא אביב-קיץ כאשר מזג האוויר חמים יותר והכול הופך לפשוט יותר

בשלות הילד

הדבר החשוב ביותר בתהליך גמילה מחיתולים הוא בשלותו של הפעוט עצמו. ייתכן כי הוא יבוא אליכם ויביע את מורת רוחו מהחיתול, יגיד "פיפי" או "קקי" ויבקש שתחליפו לו את החיתול. ייתכן שיראה ילדים אחרים בגן שכבר עושים את הצרכים שלהם בסיר או בשירותים וירצה לעשות גם כמוהם. ייתכן כי יש לו אחים גדולים והוא רואה אותם ניגשים לשירותים ובאופן טבעי רוצה לחקות אותם ולהיות גדול גם וייתכן שהוא פשוט יחליט שהוא אינו מעוניין בחיתול יותר, יוריד אותו בעצמו וייגש לשירותים. חשוב לזכור שגם אם הילד בשל אולי הוא יפספס מידי פעם. חשוב שלא לכעוס עליו, אלא להסביר בנועם שאת הצרכים עושים בשירותים, להראות לו את השירותים ולהגיד לו שאם הוא מרגיש צורך לגשת לשירותים שיקרא לכם כדי שתלכו ביחד.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך​

שקרים אצל ילדים

שקרים אצל ילדים

התמודדות עם אמירת אמת לא נעימה, הינה היכולת של ילדינו לומר באומץ את אשר קרה ולהתמודד עם תחושת אכזבה מעצמו ומצד הוריו/החברה. וכן, להתמודד עם תוצאות מעשיו.

גירושים עם ילדים

גירושים עם ילדים

עלייה מתמשכת במספר הגירושים, הפכה את המשפחות ה"מורכבות", כלומר אלה בהן עבור לפחות אחד מבני הזוג מדובר בקשר פרק ב' עם ילדים מקשר קודם, לרווחות עד מאוד.

מעבר ממיטת תינוק – למיטת מעבר של גדולים!!

מדובר בגברת קטנה בת שנה ו-10 חודשים שמתחילה לעשות את צעדיה לעבר העולם העצמאי. כבר יודעת טוב מאוד מה היא רוצה ובודקת ומותחת את הגבולות: "אני רוצה", "אני לבד", " זה שלי" ועוד…מוכר לכם?….

יחסי אמון עם הילדים שלך

איך ליצור יחסי אמון עם הילדים שלך?

יחסי אמון הם דבר יקר ערך. כולנו רוצים שהילדים שלנו ירגישו בנוח לפנות אלינו כשקשה להם, לשתף אותנו במה שעובר עליהם. שירגישו בטוחים ושלא יצטרכו להסתיר אף חלק.