עוד כותרות מובילות

נושאים מעניינים

הקושי ביישום העמדה החינוכית שלנו אל מול הילדים

וויכוחים עם ילדינו בעקבות דרישה שלנו והסירוב שלהם הינם מצבים טיבעיים בין הורים לילדים. לרוב, הדרישות שלנו לא נעימות ודורשות מהילד להפסיק פעילות הנאתית.
הקושי ביישום העמדה החינוכית

תוכן עניינים

ברוב המקרים, ההסבר לקושי שלנו להיות עקביים ביישום העמדה החינוכית הוא "רחמים" על ילדינו מסיבות שונות, לעתים מקשיים אובייקטיביים שהילד כבר מתמודד עימם.

כמה פעמים החלטנו שאנחנו רוצים לשנות את התנהגות ילדינו אך בפועל אנחנו פשוט לא מצליחים….

הבנת הסיבות, מקלה עלינו במקצת ועוזרת לנו להבין את תגובותינו והרגלנו למול ילדינו. אז מה הן הסיבות ש"מכשילות" אותנו מלעשות את "הדבר הנכון"? הסיבה השכיחה ביותר היא חוסר עיקביות ביישום העמדה החינוכית שלנו. ברוב המקרים, מקור הקושי ביישום העמדה החינוכית שלנו הוא רחמים על ילדינו "גם ככה עובר עליו מספיק, למה להוסיף לו" וכן עייפות שלנו .

מתחיל להשמע לכם מוכר….?

חשוב לציין, עימותים וויכוחים עם ילדינו בעקבות דרישה שלנו וסרוב שלהם הינם מצבים טיבעיים בין הורים לילדים. לרוב, הדרישות שלנו הן פעילויות לא נעימות ודורשות מהילד להפסיק פעילות הנאתית לטובת משימה לא הנאתית. לכן, אין טעם להרבות במילים ולהרחיב בהסבר החינוכי, ילדינו יודעים כי הכנת שיעורי בית וקריאת ספרים חשובה, ממתקים אינם בריאים….

אך הם אינם רוצים לעשות זאת, זה פשוט לא כיף. במצבים בהם ישנה פירצה של עייפות ההורים ואי עקביות בנקיטת עמדה למולם, הם ימשיכו בהתנהגותם. לכן, אם אתם מעוניינים שילדכם יקשיבו לכם, חשוב להיות עיקביים בדעותיכם החינוכיות ולא לחזור בכם. כאשר בחרתם להגיב בצורה עיקבית על התנהוגיות שחשובות לכם, נדרשת החשיבה לפני הדרישה, כי תצטרכו לעמוד מאחורי הדרישה באופן ברור ובביטחון.

ברוב המקרים, ההסבר לקושי שלנו להיות עקביים ביישום העמדה החינוכית הוא "רחמים" על ילדינו מסיבות שונות, לעתים מקשיים אובייקטיביים שהילד כבר מתמודד עימם

גירושים

במצב של גירושים חווים ההורים תחושות של רגשי אשם, למעשה ההורה מרגיש שהוא הגורם העיקרי לסבלם של ילדיו.

רגשות אלו עלולות להביא את ההורים למצב בו הם נכנעים לדרישותיו, מפצים אותו בכל מיני דרכים, ואינם מסוגלים להיות סמכותיים ולהציב גבולות. במקרים של גירושים עלולות להופיע קשיי התנהגות ,הדורשות אמפתייה והבנת הצורך העומד מאחורי התנהגויות. אך אי הצבת גבולות ברורים באשר לאי הסכמה להתנהגויות מסוג זה עלולות לחריף את המצב והם המפתח לקשיים שיבואו בבגרותם.

ילדים המתמודדים עם מחלות/אלרגיות כרוניות

הורים המתמודדים עם מחלה או אלרגיה כרונית אצל ילדיהם מפתחים נטייה לרחמים על ילדיהם, מאוד מובנת נטייה זו, אך חשוב להכיר בה. בחווית ההורה, הילד עובר מספיק בכדי להוסיף לו עוד קשיים. ילדים הסובלים מהפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות – רבים ההורים המייחסים את התנהגות ילדיהם להפרעה. חשוב לזכור, ההפרעה הינה אורגנית/ פיזיולוגית אך התנהגויות הן נלמדות.

הורים רבים מרגישים ובצדק שלילדיהם קשה. קשה להם חברתית, וויסותית, בבית הספר וגם בבית וכואבים את כאבו. במצב כזה קשה להורים להוסיף קושי נוסף. אך חשוב לדעת, ילדיכם זקוק לגבולות ולסמכות על מנת שיגדל ויתפתח באופן בריא. המסר שאיתו ילדיכם צריך להסתובב בעולם הינו מסר שהוא מסוגל להשתלט על עצמו וכך מצופה ממנו.

קריירה

הורים הנעדרים מהבית שעות רבות נמנעים מוויכוחים ועימותים בזמן המועט שלהם עם יקיריהם, אך זכרו זהו תפקידיכם ההורי. חשוב למצוא זמני איכות בו ילידכם יחוש את הרצון שלכם להיות במחיצתו, את אהבתכם אליו ואת ההקשבה שלכם לצרכיו היומיומיים. ילדיכם זקוק לזה וגם אתם, על מנת לאפשר לכם להיות עמידים בדרישותיכם החינוכיות.

עייפות יומיומית

הורים רבים חווים עייפות רבה, מהעבודה, מגידול הילדים ומלחצים אובייקטיבים. לעתים אנו מוצאים עצמינו נכנעים לדרישותיו רק לא להתחיל מריבה.

הורים יקרים, במידה וילדכם אמר דבר שקר בנוכחותכם ובחברת אנשים נוספים, אנא מכם, אל תוכיחו אותו ברבים, אל תעשו פרצוף כתוצאה ממבוכה שלכם. שוחחו איתו ביחידות ובררו מדוע בחר באותה הסיטואציה לומר אמירה שאינה נכונה.


אם אהבתם, אתם מוזמנים לעקוב אחריי בעמוד הפייסבוק שלי.

תמי הימן אזולאי – מנתחת התנהגות (ABA) ויועצת משפחתית

יחסי הורים ילדים הפרעת קשב וריכוז, התלכלכות וחרדת אסלה

מרפאת ילדים, אזורי חן תל אביב 0524574445

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך​

לנשום

אתמול החלטתי לנשום

אתמול החלטתי לנשום, בדרך כלל היום נפתח ונגמר באותה נשימה, קמים בבוקר ובערב נרדמים בסלון כאילו הייתה סופת הוריקן בבית, אבל אתמול נשמתי, שניה לפני שנכנסתי לקחת את הילדה מחמותי, כן כן נשמתי ועוד פעם,

שבוע 10

מנסה להיכנס להריון? מה כדאי לעשות

כאשר זוג מנסה להרות, הם יכולים למצוא שהתהליך יהיה לא רק מתסכל אבל גם יותר מדי מסובך. יש אנשים להיכנס להריון בקלות מבלי להתאמץ קשה בזמן שאחרים ילמדו שיש להם בעיות פוריות זה יכול למנוע הריון קל או קורה בכלל. ישנם כמה דברים שאתה יכול לעשות על מנת למקסם את הסיכויים להיכנס להריון, עם זאת.