עוד כותרות מובילות

נושאים מעניינים

אמאל'ה איזה פחד! איך נעזור לילדים להתמודד עם פחד?

אלא שפחדים רבים אין להם סיבה הגיונית - הפחדים הלא רציונליים. בגיל הילדות הפחדים האלה שכיחים יותר בגלל הדמיון המפותח. ועם זאת, עם יד על הלב, גם לנו המבוגרים יש פחדים כאלה לא רציונליים, כמו פחד מג'וקים ועוד בעלי חיים חפים מפשע.
כשילד פוחד

תוכן עניינים

כשהילד מפחד אני רוצה קודם כל להיות איתו: לחבק, להתיחס באמפאתיה. אם הוא פעוט להרים על הידיים או לאחוז בידו. אם הוא גדול יותר יתכן שתספיק הקשבה ללא ביקורת.

לפחד יש תפקיד- להזהיר אותנו מפני מסכנה.

אלא שפחדים רבים אין להם  סיבה הגיונית – הפחדים הלא רציונליים. בגיל הילדות  הפחדים האלה שכיחים יותר בגלל הדמיון המפותח. ועם זאת, עם יד על הלב, גם לנו המבוגרים יש פחדים כאלה  לא רציונליים, כמו פחד מג'וקים ועוד בעלי חיים חפים מפשע.

נוסף לכך שזה רגש מציק  הוא עלול למנע מלעשות דברים או  מלהגיע למקומות שונים או למצבים מסוימים.

כשילד פוחד לא אומר לו: זה שטויות!

משום שהפחד שלו אמיתי ומשום שהוא לא בחר בו וגם משום שאני רוצה שירגיש חופשי לבטא בפני רגשות, כל רגש. גם אני לא הייתי רוצה שמישהו ילעג לי על הפחדים שלי.

אתיחס לפחד שלו ללא שיפוטיות. אם הילד לא מדבר על הפחד או אם זה פעוט שעוד לא ממש מדבר , אני אומר עבורו את הרגש במילים או לפחות אשאל אם זה מה שהוא מרגיש.

לא אכנה אותו פחדן, כדי לא להשפיע על הדימוי העצמי שלו, שלא תדבק בו  תווית שמגשימה את עצמה לאורך זמן.

במקום לדבר על תכונת הפחדנות, אתיחס ספציפית לפחד המסוים.

אדגיש ואזכיר לו מצבים בהם הוא לא פחד או שהתגבר על הפחד.

כשהילד מפחד אני רוצה קודם כל להיות איתו: לחבק, להתיחס באמפאתיה. אם הוא פעוט להרים על הידיים או לאחוז בידו. אם הוא גדול יותר יתכן שתספיק הקשבה ללא ביקורת.

אחרי שהתיחסתי  בהתיחסות המרגיעה הראשונית אוכל בהדרגה לעזור לו להתגבר.

אם הילד מפחד להכנס לבריכה לא אזרוק אותו למים הקרים. אתן לו יד ואאפשר לו להכנס בהדרגה, בהתחלה יחד איתי ובהמשך אציע לו לנסות לבד.

אם ילד מפחד מכלב שאינו מסוכן, אתקרב לכלב, בהתחלה יחד איתו, אלטף בעצמי את הכלב שיראה שאין סכנה ובקצב שלו כשיתאים לו יתכן שגם הוא ילטף את הכלב.

גם דוגמה אישית מאוד משפיעה. הילד מרגיש אם אנחנו מפחדים או לא מדבר זה או אחר  ומזדהה איתנו. לכן אם רוצים לעודד את הילד להכנס לבריכה, למשל, עדיף שזה יהיה עם ההורה שמרגיש נינוח יותר במים.

נוסף לכך ספרי ילדים על פחדים יכולים לסייע וכך גם ציור ומשחקי דמיון. הילד יכול לחוות בסיפור ובמשחק את החוויה של להיות גיבור ולהתגבר על המפלצת.

אני רוצה לתת לילד את התחושה שהפחד הוא לגיטימי ושאני איתו . אני רוצה גם לזמן לו את החוויה המעצימה של להתגבר על פחד.

מיכל גולני, מנחת הורים בגישת "דרך הלב"

מוזמנים לעקוב אחרי בפייסבוק 

יעוץ אישי באיזור מודיעין או יעוץ טלפוני/ סקייפ 050-6876738

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך​

לידת פגים

לידת פגים, מה קורה לאחר לידת פג?

בדרך כלל כאשר מדובר בשבוע 34 ומטה, הפג מובהל ליחידת הפגים ושם הוא מטופל לפי מצבו. חלק מהפגים נמצאים באינקובטור המנטר אותם 24 שעות ביממה וחלק אחר נמצא בעריסות. יתכן כי תינוק יוולד פג והרופא יחליט לא להעביר אותו לפגיה כי הוא במצב טוב דיו להישאר בתינוקיה הרגילה.

זוגיות אחרי הלידה – זה לא מה שחשבתם

בכל שלב מהרגע שבו הם נולדים, אנו כהורים תוהים לעצמנו: מה השלב הבא? מה מותר כעת? מתי יהיה מותר משהו חדש? שלב הטעימות הוא שלב מענג שבו זוכים לראות את המפגש הראשוני של התינוק עם אוכל החדש לו (ובדרך כלל גם טעים לו) ולא חלב אם או תחליפי חלב.