עוד כותרות מובילות

נושאים מעניינים

איך מתמודדים נכון מול התפרצות רגשית של ילדים ומה הקשר להפרעת קשב ?

לרוב הילדים יש קושי בוויסות הרגשי- אכזבה וכעס עלולים להוביל אותם להתקפי כעס מאחר ואין בידיהם את היכולת להכיל רגשות מתסכלים ולהביע את הרגשותיהם באופן שהסביבה תבין ותעזור להם. כלומר חוסר הוויסות נובע מחוסר יכולת של הילד (ושל סובביו!) להכיל את הרגשות הקשים בתוכו, ומחוסר הנכונות להכיר בהן כחלק מעולמו הפנימי. עצם היכולת להבין מה אני מרגיש ולמה, ולתת לכך ביטוי, ממתן בהרבה את עוצמת הרגש ומונע את ההצפה ואת אובדן השליטה.
התפרצות רגשית של ילדים

תוכן עניינים

מאת: תגל זילברמן

לרוב הילדים יש קושי בוויסות הרגשי – אכזבה וכעס עלולים להוביל אותם להתקפי כעס מאחר ואין בידיהם את היכולת להכיל רגשות מתסכלים ולהביע את הרגשותיהם באופן שהסביבה תבין ותעזור להם. כלומר חוסר הוויסות נובע מחוסר יכולת של הילד (ושל סובביו!) להכיל את הרגשות הקשים בתוכו, ומחוסר הנכונות להכיר בהן כחלק מעולמו הפנימי. עצם היכולת להבין מה אני מרגיש ולמה, ולתת לכך ביטוי, ממתן בהרבה את עוצמת הרגש ומונע את ההצפה ואת אובדן השליטה.

לכן חשוב שהילד ידע לזהות את רגשותיו ולבטא אותם. כשהוא יכיר בהם כחלק ממנו, הוא יוכל לקחת עליהם אחריות. התנהלות נכונה נלמדת עם הזמן בעיקר בעזרת תיווך מותאם של הסביבה.
יש שתי תגובות אופייניות להבעת תסכול
האחת אקטיבית – כעסים המופנים לסביבה :בעיטות, צרחות, בכי שלא תמיד מובן.
השנייה, פאסיבית – ילד מסתגר ומופנם

מחקרים מראים שאותו אזור במוח האחראי על ויסות רגשי, אינו עובד באופן זהה אצל ילדים המאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז לעומת ילדים שאין להם הפרעה זו.

לכן ילדים עם הפרעות קשב מתקשים יותר לשלוט בדחפים, הם בדרך כלל חסרי סבלנות, עם יכולת הרגעה עצמית פחותה מילדים בני גילם.
התפרצות רגשית לא עניין של חינוך או משמעת, אלא קושי לשלוט בעוצמת הרגשות.

במקרים של התפרצות עונשים ואיומים לא יועילו, אלא לעתים הם עלולים להחמיר את המצב בכך שיוסיפו עוד רגשות לקלחת הגדושה ממילא.
צריך לזכור גם שבמצב של סערת רגשות אין פניות לשיחות רציונליות. לכן אין טעם להרחיב בהסברים בזמן ההתפרצות.

 

אז מה עושים בזמן התפרצות רגשיות?

  1. על ההורים להגיב בצורה עניינית לשקף את מה שרואים "אני רואה שאתה כועס….פגוע….עצבני"
    מהווים דוגמה אישית לשליטה ברגשות. כלומר על ההורה לשמור על קור רוח לא להגיב לכעס בכעס. יש לזה יתרון נוסף במקומות ציבוריים, משום שמסתבר
  2. שהסביבה לא שופטת את המצב על פי התנהגות הילד אלא על פי תגובות ההורים.
  3. דיבור עצמי (של ההורה לעצמו לתגובה יעילה)– "הילד לא עושה לי דווקא ההתנהלות מצביעה על הקושי האישי שלו…"
  4. הקפדה על תזונה ומנוחה לאורך היום יכולים גם כן למנוע ולצמצם את ההתפרצויות. זאת משום שרעב ועייפות מקשים עוד יותר על שליטה ברגש. נושא זה חשוב במיוחד במקרים של טיפול תרופתי, משום שהוא עשוי להפחית את התחושה של הגוף לרעב ולעייפות, אבל לא את הצורך שלו באוכל ושינה.
  5. מקנים כלים להתמודדות עם רגשות עזים במיוחד
    1. נשימות – מלמדים את הילד בשעת כעס ותסכול לנשום דבר המאפשר לו יכולת של עצירה ושליטה יותר טובה על תגובותיו
      הדגש הוא על הוצאת האוויר (נשיפה)
      * 3 שניות של שאיפת אוויר
      * 4 שניות של החזקת האוויר בבטן
      * 5 שניות של נשיפה איטית
      * יש לעשות זאת בשלושה מחזורים
    2. מנעד רגשות
      יש ליצור מנעד בנוגע לרגש מסוים. עד כמה אני מרגיש עכשיו כעס/ כאב/ פחד מ 0 עד 10? והאם השתנה משהו בעקבות התערבות מסוימת. הסרגל עוזר מאד להתבוננות פנימית ברגש ובתחושה הגופנית, והגברת המודעות באופן זה מעצימה את השליטה של הילד בעצמו. זהו כלי שמשלב את ההתבוננות על המחשבות, הרגשות והתחושות.
      כמובן שיש משמעות שכל ילד יוצר את הסרגל האישי שלו ומצייר על הסולם ציורים תואמים, ומשתמש בו לאחר מכן במהלך היום.
    3. חפץ עזר- יוצרים בקבוק הרגעות העשוי מנצנצים 
    4. בשעת כעס הילד מנער את הבקבוק (ומוציא תוך כדי הניעור את הכעסים)ואז מביט בנצנצים שאט אט שוקעים , הבקבוק מלמד את הילד להירגע ולמתן את תגובותיו
      כן משליטה חיצונית הילד ישיג שליטה פנימית עד להטמעת השליטה.

בהצלחה

אם אהבתם, אתם מוזמנים לעקוב אחריי בעמוד הפייסבוק שלי.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך​

pregnancy sitting

כיצד להתמודד עם טחורים במהלך ההריון?

נשים בהריון רגישות יותר לפתח טחורים ועשויות לקבל אותם במהלך הטרימסטר הראשון, נשים אחרות עשויות לקבל אותם בזמן לידה. בכל מקרה, זמן קצר לאחר הלידה הטחורים נעלמים. עם זאת, אם זאת שכולנו מכירים את הרגשת האי נוחות בגוף, בזמן ההריון המצב הוא יותר בעייתי מאחר ונשים צריכות להיות מטופלות בשיטות בלתי שגרתיות בגלל שהתרופות יכולות להיות מאוד מזיקות לתינוק. לכן נשים הרות צריכות לנסות לטפל בטחורים בצורה טבעית ובטוחה.

ניצן סלומון

סקס אחרי לידה – יש דבר כזה?!

כל אחת וכל זוג חווה זאת בצורה שונה, חלקנו זורחות ופורחות בהריון, אוהבות את גופינו ומרגישות בשיא הבריאות והיופי. וחלקנו פחות. מרגישות פחות יפות, אוהבות את

הורים משוחררים ילדים משוחררים משפחה מאושרת יותר/ אדל פייבר ואליין מייזליש

הספר הזה כל כך טוב, שברגע שסיימתי אותו התחשק לי להתחיל שוב מהתחלה. הוא משלב בכישרון רב דרכים פרקטיות עם עומק רעיוני. כך שהדרכים אותן הן מציעות, לא מנותקות מהקשרן, וניתן להתאים אותם לכל הורה. כי הרי בסופו של דבר מה שחשוב יותר ממה שאנחנו עושות, הוא מתוך מה אנחנו עושות את זה.