עוד כותרות מובילות

נושאים מעניינים

מהי מטרתה של הדרכת הורים

תוכן עניינים

כל הורה והורה מביא עמו גישה שונה, דרך הסתכלות אחרת על אופן גידול ילדיו. ישנם שירשו יותר, ישנם שירשו פחות, ישנם שירצו להנחיל ערכים מסוימים וישנם שלא יראו בהם כל חשיבות.

אולם מה שמשותף כל התאים המשפחתיים, הוא הרצון שלנו כהורים להבטיח לילדינו את הטוב ביותר. בפשטות, אנו רוצים שיהיה להם טוב. אני גם מעוניינים שלנו יהיה טוב. שגידול הילדים וההווי שבתא המשפחתי יהיה נעים, מכיל ואוהב.

משפט זה בדיוק עונה גם על כל מטרתה של הדרכת הורים. מרביתנו נחשוש שמא ההגעה אל יועצי ההורים, משמעה כאילו ו'הרמנו ידיים' או 'הודנו בכישלון'; האמנם? ההפך הוא הנכון, ומטרתה של ההדרכה ההורית היא לאפשר לנו להתנהל נכונה אל מול הילדים, להבין את נקודת מבטם ולהגיב באופן שיקל על כולם ושינעים את האווירה.

באילו מקרים ניגש להדרכה הורית?

מטרת ההדרכה היא לספק ידע, כלים ותמיכה להתמודדות עם אתגרי הורות שונים.

מהם אותם אתגרים? זוהי שאלה שהתשובה עליה אינדיבידואלית ומשתנה בין כל אדם ואדם. ואפילו בין זוג הורים לאותו הילד. 

ישנו הורה שימצא את עצמו מתמודד עם קושי רב בהתארגנות הבוקר של ילדיו, ויחוש שמדובר במאבק אבוד. ישנו הורה שיהא טרוד מסירובו העיקש של ילדו לסדר את החדר או לגשת אל שולחן האוכל בזמן.

ישנם הורים שיחושו חוסר אונים לנוכח קשייו החברתיים של ילדם, ויבקשו לקבל כלים באמצעותם יוכלו לסייע לו.

וישנם הורים שלפתע יתחוור להם כי בנם היה שותף באירוע אלים או שצרך סמים; הם יבקשו לדעת מה לעשות, כיוון שברור לכול כי אין מדובר במקרה חינוכי רגיל.

נאמר זאת: אל תחמירו עם עצמכם. ואם לתחושתכם האישית, אתם חשים שסיוע חיצוני יוכל להיות לכם לעזר; הרי שדי בכך כדי לעשות את הצעד הראשון.

בסופו של דבר, מתי איי פעם הוכשרנו לכך?

בואו נשאל את עצמנו את השאלה הבסיסית יותר, מי הכין אותנו לקראת ההורות? נכון שכהורים ייתכן ונפיק מסקנות מחוויותינו האישיות אל מול הורינו, אך האם די בכך כדי להיכנס לנעליים כה גדולות?

בתקופות נושנות, התא המשפחתי היה זמין הרבה יותר עבור ההורים הטריים, הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינת זמן.

כיום לעומת זאת, המשפחה פזורה בין ערים שונות, ובימינו אנו, גם נסיעה בין שכונות באותה העיר, עלולה לפגוש בלא מעט תנועה ועומסים. נוסיף לכך את משאב הזמן שהתקצר בעת המודרנית, והרי לנו הורים טריים שצריכים להתרגל לתפקיד ההורות ולשלב בינו לבין מטלות ותחומי אחריות שונים.

בכוחה של הדרכת הורים להוות גם אמצעי המספק לנו כלים, הכשרה וידע – כיצד להתנהל נכונה, כיצד להקל על עצמנו ולהביא לבית משפחתי שמח ונעים.

לאילו גילאים ההדרכה ההורית מתאימה?

ניתן לבחור בין הדרכת הורים לגיל הרך, לבין הדרכת הורים לילדים לבין הדרכות המיועדות לגיל ההתבגרות עד לתיכון וכולל.

אופיין של ההדרכות מטבע הדברים, משתנה בין גיל לגיל. יהיה הבדל ניכר בין הדרכה הנוגעת באתגר הורות עם פעוט בן שנתיים אל מול הדרכה הנוגעת בהתמודדות מול בן 4 בעל ורבליות גבוהה יותר ויכולת עצמאית רבה הרבה יותר.

יהיה הבדל ניכר בין ילד בן 6 אל מול בן 10 שמתקרב בצעדי ענק אל גיל ההתבגרות. ויהא הבדל בין מתבגר בן 12 לבין בן 17 שהוא כבר בהחלט איש צעיר ובוגר.

ההדרכה יכולה להתאים לכל הורה והורה. מטרותיה ייקבעו על-פי צורכיכם. הצורך איננו מוכרח לנבוע מקושי אדיר, וגם הרצון בכלי עזר נוסף, יש בו כדי שההדרכה תעשה את מלאכה נאמנה.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך​

הורות לחירות מאת דן לסרי

לסרי מטפל בשאלות ההורות בעדינות ובכבוד רב. התחושה שהוא משרה היא שהוא סומך עלינו הקוראים, שיש ביכולתנו להגיע לתובנות משלנו, ולמצוא כל אחד את דרכו והוא פה רק כדי ללוות, להאיר כמה פינות אפלות ולהפנות את תשומת ליבנו.

הורים משוחררים ילדים משוחררים משפחה מאושרת יותר/ אדל פייבר ואליין מייזליש

הספר הזה כל כך טוב, שברגע שסיימתי אותו התחשק לי להתחיל שוב מהתחלה. הוא משלב בכישרון רב דרכים פרקטיות עם עומק רעיוני. כך שהדרכים אותן הן מציעות, לא מנותקות מהקשרן, וניתן להתאים אותם לכל הורה. כי הרי בסופו של דבר מה שחשוב יותר ממה שאנחנו עושות, הוא מתוך מה אנחנו עושות את זה.

להיות אמא / תמר מור סלע

הוא מגולל בפנינו את כל צדדיה של האמהות. את האהבה המופלאה לצד הכאב המייסר, את הרגעים הגדולים של ההורות לצד היומיום. זה לא ספר הדרכה להורים, ואין בו דרך אחת נכונה לאמהות, או מודל אידאלי, כי אם אמהות חיות ונושמות – אמיתיות – כמו שאנחנו. ולכן אני כל כך אוהבת אותו.

שינויי הגוף במהלך במהלך הריון

הריון הוא תהליך טבעי כרוך שינויים גדולים בגוף של אישה. זה שונה מאדם לאדם. כמה נשים יש הריונות ארוכים, קשים, לא נוחים כי שינוי בחיי היומיום שלהם כבר מההתחלה. לאחרים יש די קל הריונות השגרה היומית שלהם לא יכול לשנות עד לשבועות האחרונים לפני הלידה.