עוד כותרות מובילות

נושאים מעניינים

טרימסטר ראשון – השליש הראשון של ההריון

שבוע 2, טרימסטר ראשון

טרימסטר ראשון מתחיל ואת לא יכולה עדיין לראות בטן, אבל כמעט בטוח שאת כבר מרגישה את זה. זה בגלל כמות ההורמונים העצומה שבגופך אשר מכינה "את החדר של התינוק" בבטנך  – כך שאת חווה לא מעט כאבים באזור הבטן, בחילות ועייפות מרובה. נכון שחלק זה אינו נעים במיוחד, אבל חשוב שתקבלי אותו באבה ותביני שאת הולכת להיות אמא בקרוב מאוד.

טרימסטר ראשון נמשך בין שבוע 1 עד סוף השבוע 13 של ההריון.
לא בטוח באיזה שבוע את? הצעד הראשון  הוא רישום התאריך שלך במחשבון ההריון שלנו, זכרי שהתאריך שלך עשוי לשנות (במיוחד אם יש לך מחזור לא סדיר).

הצמיחה של התינוק במהלך השליש הראשון
במהלך השליש הראשון תינוקך הופך מתא מופרה יחיד (זיגוטה), לעובר השותל את עצמו בדופן הרחם שלך. האיברים מתחילים לקרום עור וגידים, והתינוק מתחיל לנוע. הנה כמה מרגעי השיא הגדולים שמתרחשים בזמן זה:

  • עצמות של תינוק: עד סביבות שבוע 6, התינוק מתחיל להצמיח את הידיים והרגליים – אצבעות הידיים והרגליים מתפתחים בסביב השבוע ה 10.
  • שיער וציפורניים: עור מתחילים לצוץ בין שבועות 5 ו -8, עם זקיקי שיער מתחילים לצמוח סביב השבוע ה 8.
  • מערכת עיכול: לאחר 8 שבועות, המעיים של התינוק תתחלנה להגול, ותינוקך כבר עבר שני סטים של כליות (עם הסט השלישי והאחרון בדרך!).
  • חוש המישוש: לתינוק שלך יהיו קולטני מגע על פניו (בעיקר השפתיים והאף) סביב שבוע 8. עד שבוע 12 התפתחו קולטנים על איבר מינו, כפות ידיו וכפות רגליו.
  • הראייה: עצבי הראייה (שמעבירים מידע מהעיניים למוח ובחזרה) והעדשות מתחילים להיווצר בשבוע ה 4 והרשתית מתחילה להיווצר סביב שבוע ה 8.
  • הלב: עד השבוע ה 5, הצינור שיהפוך ללב של התינוק שלך מתחיל לפעום באופן ספונטני ואת תהיה מסוגלת לשמוע את זה! – סביב שבוע 9 או שבוע 10 (אם כי לפעמים מאוחר יותר, בהתאם למיקום של תינוקך בתוך הרחם שלך).
  • המוח: מתפתח לאחר כ 8 שבועות של הריון.
  • חוש טעם: התינוק שלך יהיה פתח בלוטות טעם המתחברות למוח בשבוע 8 – אבל הוא יזדקק לנקבובי טעם לפני שהוא יוכל לטעום את מי שפיר שסובבים אותו (למי השפיר יש טעם של הארוחה האחרונה שלך) .
  • אבן דרך נוספת בטרימסטר הראשון היא היווצרות של שרירים וייצור תאי דם לבנים שמטרתם להדוף חיידקים והתפתחות מייתרי קול של התינוק.


טרימסטר הראשון – הרבה קורה 

כמה מהסימפטומים המוקדמים הנפוצים ביותר בההריון שלך:

בחילת בוקר: למרבה הצער זה לא רק בבוקר – וזה מתרחש בעיקר עד שבוע 5 של ההריון. תה או טיפות ג’ינג’ר יכולים מאוד לעזור, נוסף לכך,  ארוחות קטנות אך תכופות יכולות גם כן לעזור ואם זה חמור, אולי כדאי לך לשקול לדבר עם הרופא לגבי תרופות לטיפול בסימפטומים של בחילה בהריון.
החזה שלך: כל כך רך, כל כך רגיש, וכל כך גדול!

שינויים במצב הרוח: מצב הרוח שלך עשוי להשתנות לעיתים תכופות זאת בגלל עודף ההורמונים שלך. אם יש לך היסטוריה של דיכאון או שאת חושבת שזה יכול להיות יותר רציני, שוחחי עם הרופא שלך לגבי דיכאון לפני לידה.

עוד תופעות שיכולות לתקוף אותך במהלך טרימסטר זה הם: צרבת, עצירות, טעם מתכתי, סלידה ממזון וכאבי ראש. תחזיקי מעמד שם: השליש השני יציע הקלה מבורכת! זכרי גם, כי אצל כל אישה המצב שונה. אז רק בגלל שאמך או חברתך דיווחו על התכווצויות או השתנה תכופה זה לא אומר שזה יקרה גם לךהתינוק שלך עדיין קטן מאוד – כלומר בסך הכל את עלולה לעלות  כשלושה עד ארבעה קילוגרמים בטרימסטר הראשון שלך. אם אתם סובלת מאובדן תיאבון, ייתכן אפילו שתרדי כמה קילוגרמים ממשקלך. זה בסדר,כל עוד תתחיל העלייה  בטרימסטר השני והשלישי שלך.

לעת עתה חשוב רק להתמקד לאכול ארוחות קלות ותכופות של כל מזון מזין בעל צפיפות גבוהה (למשל, אבוקדו, יוגורט, בננות, לחם מחיטה מלא או קרקרים) כמובן כאשר את יכולה לסבול את זה.

רעב? נסי  לשמור על צריכת הקלוריות שלך במהלך הריון: את לא באמת צריך שום תוספת קלוריות מהמידה הרגילה שלך במהלך השליש הראשון שלך (אם כי הצריכה שלך תעלה ב הטרימסטר השני והשלישי).

עם כל השינויים שקורים בתוך הגוף שלך במהלך ההריון, את עשויה לתהות מה נורמלי – ומה לא. במקרים רבים, צביטה קטנה בבטן אינה מהווה סיבה לדאגה. עם זאת זה גם חשוב להבין כי הסיכון שלך עבור הפלה הוא הגבוה ביותר במהלך השליש הראשון. הנה כמה סימפטומים שמצדיקים שיחה עם הרופא שלך:

  • דימום נרתיקי כבד
  • כאבי בטן חזקים
  • צמא פתאומי
  • כאבים בעת מתן שתן
  • שחום גופך עולה על 39 מעלות, צמרמורות ו / או כאבי גב
  • פריחה חמורה בגוף ו/או בפנים
  • בעיות ראיה

אם את חווה אחת מהתופעות הנ”ל, חשוב מאוד להתקשר למשרדו של הרופא ומיד. אם אין מענה בטלפון תוך כמה דקות, יש לגשת לחדר המיון הקרוב.


רשימת מטלות לטרימסטר הראשון

  1. התחלי לקחת ויטמין טרום לידתי. אם עדיין לא עשית זאת, חשוב להתחיל לקחת ויטמין טרום לידתי מיד – ויטמינים אלה עשויים להפחית את הסיכון למומים בצינור העצבי.
  2. בחרי את רופא הנשים שלך. קח את הזמן כדי לשקול את האפשרויות שלך לבחור את הרופאים המתאים לצרכיך.
    הזמנת תור אצל רופא הנשים שלך. הרופא יבדוק את ההיסטוריה הרפואית שלך ולבצע בדיקה גופנית יסודית. את צפויה לקבל ממנו לבצע מספר בדיקות נוספות  כולל בדיקת פאפ, בדיקת שתן ובדיקת דם כדי לברר מהו סוג הדם שלך,מצב Rh, רמות hCG שלך ואת הסיכון לזיהום.
  3. תצטרכי לבצע בדיקת אולטרסאונד ראשונית כדי לאשר את דופק העובר ולקבוע את תאריך ההריון שלך בכדי להיות בטוחים שדברים מתקדמים כמו שצריך. חשוב שתהי מוכנה למספר רב של שאלות מצד הרופא שלך וזאת בכדי לדעת פרטים נוספים כגון: מחלות גנטיות או סוכרת, בהתאם להיסטוריה המשפחתית שלך.  עכשיו זה זמן מצוין לשאול לגבי צריכת תרופות, לבקש עזרה בפסקת עישון או כל דבר אחר שעולה על דעתך.
  4. כדאי לשקול בדיקות גנטיות בכדי לחפש תסמונת כלשהי ומומים מולדים בלב ומה שעשוי להפחית את הסיכונים שלך, המטפל שלך יכול גם להמליץ על בדיקת NIPT באזור השבוע ה 9 (בדיקת דם המחפשת פגמים בכרומוזומים) ו / או בדיקות טרום לידתי כמו בדיקה סיסי שליה או מי שפיר.
  5. חשוב לבדוק את הביטוח הרפואי שלך וסוג הכרטיס בקופה בה את נמצאת בכדי לדעת בדיוק את עלות הטיפולים שלך ואת החזרים המגיעים לך מקופ”ח שלך.
  6. תוכנית חיסכון – זמן מצוין לבחון מחדש את ההוצאות החודשיות שלכם. ללמוד את העלות ההריון והלידה, ולאחר מכן להגדיר את תקציב החסכון החודשי שלכם.
  7. לאכול נכון. עכשיו זה הזמן לקצץ בקפאין, כמו גם ללמוד מאילו מזונות להימנע ומה מומלץ , כך תוכלי לבנות תפריט מושלם להריון שלך.
  8. כושר גופני. יש המון יתרונות בפעילות גופנית בזמן הריון לאישה ולתינוק – לא בטוחה מאיפה להתחיל? נסה את אימוני הריון ידידותית שלנו.
  9. יחסי מין, אם אתה מרגיש את זה. זה כיף וגם בטוח עבור תינוקך – ובנוסף יש לזה גם יתרונות עבור שניכם.
  10. שם לתינוק. אם אין לך שם לתינוק שלך?, זה אף פעם לא מאוחר מדי בכדי להתחיל לגלגל רעיונות. 10 טיפים למתן שם לתינוק שלכם.
  11. מתי כדאי לפרסם את ההריון שלך? תחשבי טוב על איך ומתי את רוצה לספר לחברים ולמשפחה שלך את החדשות הטובות. רוב הנשים מחכות עד סוף השליש הראשון  כאשר הסיכון להפלה נמוך. ואם את שכירה, תחשבי טוב  מתי הזמן הטוב ביותר לציין בפניו את הבשורות המשמחות הללו (כדאי לבצע בדיקה יסודית על הזכויות שלך באותה החברה לפני שאת מעדכנת את הבוס).
 
 

אבחן לקויות למידה במערכת החינוך בישראל

לקויות למידה הפכו בשנים האחרונות לנושא בוער במערכת החינוך בישראל, מה שמוביל לבלבול בקרב הורים וילדים. לקראת שנת הלימודים החדשה, חיוני לברר את ההיבטים השונים הקשורים בלקויות למידה ואבחנתן. מאמר זה יספק סקירה כללית של לקויות למידה, אבחונן וההערכות השונות הקיימות בישראל.

שבוע 1

חודש 1: שבוע 1 להריון – הספירה החלה

ברכותינו, כעת את למעשה מתחילה את השבוע הראשון להריון אז אפשר לומר מזל טוב!
הזרע הזריז ביותר הגיע לחצוצרה ושם חיכתה לו בסבלנות ואהבה הביצית המיוחלת, מהרגע בו הם נפגשו הכל כבר ידוע. מיום קיום היחסים ועד הגעתו של הזרע לחצוצרה, משם לעבר הביצית, עוברת בערך כשעה. הזמן בו הביצית שורדת בחצוצרה הוא בין 24 ל 36 שעות, אם במהלך הזמן הזה יגיע הזרע המיוחל תתרחש ההפריה ואם לא, יש את חודש הבא.

שבוע 1

חודש 1: שבוע 2 להריון – לסיים מחזור וקדימה, להתחיל לייצר חיים!

ברכותינו, כעת את למעשה מתחילה את השבוע הראשון להריון אז אפשר לומר מזל טוב!
הזרע הזריז ביותר הגיע לחצוצרה ושם חיכתה לו בסבלנות ואהבה הביצית המיוחלת, מהרגע בו הם נפגשו הכל כבר ידוע. מיום קיום היחסים ועד הגעתו של הזרע לחצוצרה, משם לעבר הביצית, עוברת בערך כשעה. הזמן בו הביצית שורדת בחצוצרה הוא בין 24 ל 36 שעות, אם במהלך הזמן הזה יגיע הזרע המיוחל תתרחש ההפריה ואם לא, יש את חודש הבא.

שבוע 3

חודש 1: שבוע 3 להריון – המסע של העובר שלך מתחיל!

אז כנראה שבייצת והזיגוטה (העובר העתידי שלך) מתחיל את המסע המופלא שלו. הוא מתחיל לנוע לעבר הרחם שלך שם ימקם את עצמו בדפנות הרחם ולגדול בתשעת החודשים הבאים. המראה שלו והמין של התינוק נקבעים בזמן ההפריה.

שבוע 4

חודש 1: שבוע 4 להריון – איזה כיף, כבר אפשר לבצע בדיקת הריון ביתית

בשבוע זה כבר תוכלי לדעת שאת בהריון, וזאת בזכות העובר שלך שמעכשיו מעביר לך סימנים על קיומו בתוך הרחם. זהו גם זמן מצוין לבצע בדיקת הריון ביתית (סוף סוף אפשר להשתמש בה) בכדי לאשר את התסמינים, ובמידה והתוצאה חיובית, תוכלי לקבוע תור לרופא הנשים שלך שיבצע בדיקה יסודית ומסודרת. במידה ואינך בהריון, בדיקת ההיריון הביתית תציג לך זאת והמחזור החודשי שיגיע יאשר זאת בצורה סופית.

שבוע 6

חודש 1: שבוע 6 להריון – אולי כבר אפשר לראות את הדופק!

עכשיו זה רשמי, את בהריון! אז האם כדאי להתחיל ולספר לכולם? רוב הנשים מעדיפות להמתין קצת (“חמסה, חמסה, שום בצל”) מחשש שההיריון לא יתפתח כמו שצריך וממתינות עם הבשורות עד לסיום הטרימסטר הראשון בכדי לוודא שבכל תקין. זו התקופה הרגישה והקריטית ביותר בהתפתחותו של עוברך.

שבוע 7

חודש 2: שבוע 7 להריון- תופעות לוואי? אל תדאגי עוד מעט עם יפסקו

התינוק שלך מתפתח במהירות גדולה וזאת על אף שאת ותינוקך עדיין קטנים. במהלך השבוע הזה מתחילים להיווצר איבריו הפנימיים של התינוק ולכן לתזונה שלך יש חלק מהותי בתהליך זה. חשוב מאוד שתקפידי על תזונה נכונה המכילה את כל אבות המזון. תינוקך גדל ובונה את עצמו,

שבוע 12

חודש 3: שבוע 12 להריון- איזה כיף, סוף הטרימסטר הראשון!

הטרימסטר השני שלך יתחיל בצורה שקטה וקלילה. הסימפטומים של השליש הראשון יחלו להתפוגג (בחילות, עייפות מרובה) וסוף סוף תוכלי לקחת לך קצת מנוחה. בקרב רוב הנשים התסמינים הללו מתפוגגים לאט לאט והאנרגיה המתחדשת מתחילה לתת את אותותיה.