עוד כותרות מובילות

נושאים מעניינים

סקס אחרי לידה – יש דבר כזה?!

כל אחת וכל זוג חווה זאת בצורה שונה, חלקנו זורחות ופורחות בהריון, אוהבות את גופינו ומרגישות בשיא הבריאות והיופי. וחלקנו פחות. מרגישות פחות יפות, אוהבות את
ניצן סלומון

תוכן עניינים

חוויית הלידה גורמת לנשים רבות לחוש ריחוק וניתוק רוחני מחלק זה של גופן דבר המקבל ביטוי במילים בהן הן משמשות ("האיזור שם" ) וגם ביטוי פיזי – הן לא הסתכלו או נגעו בכל האזור הגניטלי לאחר הלידה.

מאת: ניצן סלומון

תקופת ההריון היא תקופה של שינויים, גופניים, רגשיים, זוגיים.
כל אחת וכל זוג חווה זאת בצורה שונה, חלקנו זורחות ופורחות בהריון, אוהבות את גופינו ומרגישות בשיא הבריאות והיופי. וחלקנו פחות. מרגישות פחות יפות, אוהבות את עצמינו פחות, פחות אוהבות את השינויים שגופינו עובר.

ישנן נשים שבתקופת ההריון יהיה להן יותר חשק מיני ויש מי שלא תרצה בכלל.

לאחר הלידה הכל מקבל צורה מעט שונה.

במהלך הלידה, בין אם קיסרית או ואגינלית, גופינו עובר חוויה מטלטלת, גם אם הייתה לנו לידה בדיוק כפי שדמיינו ואיחלנו.
התפרים, הדימום, הכאבים, העייפות, סימני המתיחה, הבטן שטרם חזרה לעצמה, ההסתגלות לתינוק החדש שהתווסף, כל אלה גורמים לנו "להתרחק" מעט מגופינו ובעיקר מאיזור הואגינלי.

אנחנו לא חשות מושכות ובטח שאין לנו שום חשק או רצון לכל אקט מיני ואנטימי.

יחסים אינטימיים לאחר לידה הם עניין שמעסיק נשים וזוגות רבים. נשים רבות חושבות שרק אצלן זה כך, שהן היחידות שאין להן חשק, שהן היחידות שכואב להן ולא נעים להן, והאמת היא, שאתן ממש לא לבד. מחקרים מראים שרק 35% מהנשים שילדו (ללא הבדל בין סוגי הלידות) קיימו יחסי מין לאחר תום ששת השבועות של משכב הלידה, ושכולן עשו זאת בעקבות רצונו של בן/ בת הזוג ולא מתוך תחושת חשק שלהן עצמן.

אז למה אין לנו חשק לקיים יחסי מין בתקופה שלאחר הלידה ( עד שנה לאחר לידה), למה כואב לנו? מדוע אנחנו לא נהנות?
מדוע איני מרגישה רצון ליחסים אינטימיים עם בן/ בת זוגי?

לאחר הלידה מופרשים המון הורמונים בגוף, הקוקטייל ההורמונלי הזה גורם לתחושות שונות ומצבי רוח שונים, בין היתר, חלק מן ההורמונים המופרשים גורמים לירידה בחשק המיני. הפסיכולוגיה מסבירה שהמטרה של דיכוי או ירידה בתחושת החשק המיני מטרתה לאפשר לאם ולתינוק החדש להיות בדיאדה מושלמת ושהאם תהיה מרוכזת כל כולה, ללא הסחות דעת בטיפול בתינוק.

מלבד ההורמונים המשפיעים על החשק ישנו גם מצבה הרגשי של האישה סביב חווית הלידה. נשים רבות חוות קושי, בין אם מודע ובין אם לא, לאפשר עונג באיזור הגניטלי לאחר שאיזור זה חווה לידה, על פי מחקרים אין קשר מובהק לסוג הלידה, זאת בניגוד לתפיסה הרווחת אשר לאחר ניתוח קיסרי נשים יחוו פחות סימפטומים של רצפת האגן. גופינו הנשי חווה טראומה במהלך הלידה, ולחלקנו ייקח זמן לשוב ולאפשר מגע מיני באיזור.

חוויית הלידה גורמת לנשים רבות לחוש ריחוק וניתוק רוחני מחלק זה של גופן דבר המקבל ביטוי במילים בהן הן משמשות ("האיזור שם" ) וגם ביטוי פיזי – הן לא הסתכלו או נגעו בכל האזור הגניטלי לאחר הלידה.

כאשר הן חשות מרוחקות מהאזור הגניטלי שלהן הן מתקשות לאפשר לבן/ בת הזוג לענג אותן כמו בעבר.

מי שכבר התנסתה בקיום יחסים עלולה לחוש בכאבים ולחשוש מלנסות שוב.

הכאבים יכולים לנבוע ממספר סיבות, חלקן סיבות רגשיות (כפי שפורטו לעיל) וחלקן סיבות פיזיולוגיות. נשים שנתפרו לאחר הלידה עלולות לסבול מכאבים בזמן חדירה הנובעים ממתיחה או שפשוף הצלקת. נשים שילדו בלידה קיסרית יכולות גם הן לסבול מכאבים בחדירה או בחדירה מלאה אם אזור הצלקת הבטנית רגיש.

בנוסף ייתכנו תחושות חוסר נוחות בחדירה מלאה בתנוחות שונות שעלולות לנבוע כתוצאה מצניחה של אחד או יותר מאברי האגן (שלפוחית/ רחם וצוואר הרחם/ רקטום).

ומי שכבר הצליחה לקיים יחסים מלאים ולא הצליחה לשוב ולחוש תחושה אורגזמית כבעבר (לפני ההריון) זה יכל להצביע על חולשה בשרירי רצפת האגן אשר לכיווץ שלהם יש קשר בתחושה אורגזמית אצל האישה.

אז מה ניתן לעשות?
רצוי לפנות לאנשי מקצוע שמורשים ע"י משרד הבריאות לטפל במיניות ובמערכת המין, לרבות מטפלים מיניים, סקסולוגים ופיזיותרפיסטיות לשיקום רצפת האגן. בפיזיותרפיה נטפל בצלקות, נחזק את רצפת האגן ונטפל בצניחות. נדריך ונעזור לכן לשוב ולאהוב את גופכן כך שתוכלו לאפשר לאחר לאהוב אותו גם.

ועד שתפני לאשת מקצוע יש לי מספר טיפום עבורך:

  1. קודם כל הירגעי, את לא היחידה שאין לה חשק לקיים יחסי מין.
  2. שתפי את בן הזוג בתחושות שלך.
  3. לאחר שגופך התאושש קצת מהלידה, קחי מראה והסתכלי על איבר מינך, למדי להכיר אותו מחדש, געי בצלקות לאט ובעדינות (רצוי עם מעט שמן או ג'ל סיכוך).
  4. בפעם הראשונה שאת רוצה לנסות לשוב ולקיים יחסים, השתמשו בג'ל סיכוך על בסיס מים (ניתן לרכוש בבתי המרקחת), שימי הרבה על איבר המין של בן זוגך והרבה בפתח הנרתיק שלך.
  5. התקדמו לאט. תנחי אותו ותשתפי אותו מה עושה לך טוב ומה פחות נעים לך.
  6. הכניסי לסדר היום שלך פעילות גופנית. זו יכולה להיות גם הליכה מהירה עם העגלה בשעות שנעים בחוץ.

שלכן,
ניצן סלומון, פיזיותרפיסטית מוסמכת Bpt לבריאות האישה ושיקום רצפת האגן.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך​

שלום כיתה א'

מוכנות לכיתה א

אנחנו מנסים לגדל דור שהכל ילך לו "חלק" יותר. לפני לידה של אח או אחות אנחנו קוראים איך להכין את הילד ללידה, קונים ספרים, שרים שירים, נותנים מתנות ועושים הכל כדי להבטיח שהשינוי יהיה קל. כך גם לפני מעבר דירה, וכמובן לפני עליה לכיתה א'- לוקחים אותם למומחים, לקורסים של מוכנות, הולכים לקבל הדרכה איך להכין אותם, הכל במטרה להבטיח שהחוויה תהיה נעימה וקלה.

גמילה מחיתולים והקשר בטמפרמנט של הילד

לקראת תחילת תהליך הגמילה וכחלק מההכנה הנפשית שלנו ההורים לתהליך הגמילה שטומן בחובו התמודדות רגשית וגם פיזית לא פשוטה, אני מציעה שכל הורה יעצור ויחשוב רגע איך עד היום הגיב הילד שלו למצבים חדשים/מעברים/שינויים בהם נתקל בחייו

פעילות גופנית וספורט בהריון – האם זה אפשרי בכלל?

פעילות גופנית סדירה במהלך ההיריון יכולה לעזור לך להישאר בריאה ולהרגיש במיטבך. הדבר יכול גם לשפר את היציבה ולהקטין מחלות הריון נפוצות, כאבי גב ועייפות מתמשכת . ישנן ראיות לכך שאימון נכון ומפוקח עשוי למנוע סוכרת המתפתחת במהלך ההיריון ולבנות סיבולת הנדרשת ללידה.

רכישות שאתם חייבים לערוך לקראת לידה

רכישות שאתם חייבים לערוך לקראת לידה

נחשפים לאין ספור רשימות מבלבלות? המלצות שאין להן סוף? לקראת הלידה, סביר להניח שלפחות חלק מכם מתמודדים עם שלל רשימות לידה סבוכות וארוכות – ושאתם לא ממש בטוחים מה חשוב יותר ומה פחות.